تاثیر عصاره هیدروالکلی برگ گیاه گل ساعتیPassiflora cearulea)) بر برخی فاکتورهای بیوشیمیایی در موش صحرایی نر بالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
گل ساعتی از جمله گیاهان دارویی است که دارای ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدانی می باشد و در درمان بیماری های صرع، اسهال، سوختگی، هموروئید و تنظیم آنزیم های کبدی مفید است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تجویز خوراکی عصاره گل ساعتی بر غلظت های پلاسمایی اوره، کراتینین، آلبومین و پروتئین تام در موش صحرایی نر بالغ (رت) می باشد.
روش کار
تعداد 40 سر موش با وزن تقریبی 195 گرم به پنج گروه تقسیم شدند. گروه کنترل هیچ گونه تیمار دارویی دریافت نکردند. گروه شاهد، فقط آب مقطر دریافت نمودند. گروه های تجربی، به مدت 21 روز به ترتیب مقادیر mg/kg 600, 300, 150 عصاره برگ گل ساعتی دریافت کردند. بعد از پایان این دوره به منظور اندازه گیری فاکتورهای مورد مطالعه (ازت، اوره، کراتینین، آلبومین، پروتئین تام) خون گیری از قلب انجام شد. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مقایسه میانگین ها با استفاده از آزمون T. test انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که مقدار آلبومین در گروه تجربی دریافت کنندهmg/kg 600 عصاره، نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت. میزان پروتئین تام، کراتینین در مقایسه با گروه کنترل تغییرات معنی داری نشان نداد. هم چنین عصاره آبی- الکلی برگ گیاه گل ساعتی باعث کاهش میزان ازت اوره خون در کلیه گروهای تجربی دریافت کننده عصاره نسبت به گروه کنترل گردید.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می توان این طور بیان کرد که گیاه گل ساعتی نقش حمایت کنندگی برای کبد داشته و عدم آسیب کبدی دررت های مورد مطالعه نشان دهنده این موضوع بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1922185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!