گزارشی از نخستین کنگره بین المللی سلامت برای صلح

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
یادداشت تحریریه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نخستین کنگره بین المللی سلامت برای صلح، به همت همکاران فرهیخته دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تاریخ 22 لغایت 25 آبا ن ماه سال 1397 برگزار گردید. بر اساس یک برنامه ریزی هوشمندانه، دانشمندان ایرانی و خارجی در نه پنل، به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند. اینجانب افتخار آن را داشتم که در پنل دوم با عنوان "اپیدمیولوژی و صلح از طریق سلامت"، به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون "اپیدمیولوژی جنگ در مقابل اپیدمیولوژی صلح" بپردازم.
در این سخنرانی و بر اساس مقالات منتشر شده خود [7-1] به این نکته اشاره کردم که با توجه به اثرات مخرب جنگ و درگیری های نظامی، متاسفانه تعداد مقالات کافی اپیدمیولوژی در این زمینه به رشته تحریر در نیامده است. شاید یکی از دلایل اصلی این امر آن باشد که در سال های اخیر، جنگ و درگیری های نظامی، بیشتر کشورهای با درآمد پایین و متوسط به ویژه در خاورمیانه و آفریقا را درگیر نموده است. این درحالی است که بیش ترین هزینه های نظامی را کشورهای با درآمد بالا نظیر آمریکا و برخی از کشورهای اروپای غربی می پردازند.
بنابراین، جهان نیازمند رشد و توسعه ی شاخه "اپیدمیولوژی جنگ" در میان سایر شاخه های اپیدمیولوژی است. در این شاخه، محققین به دنبال مشخص نمودن اثرات مخرب جنگ و درگیری های نظامی و تاثیر آن بر سلامت مردم هستند. از این رو، دیدگاه پیش رو در مطالعات اپیدمیولوژی جنگ، دیدگاهی منفی است و هدف نهایی چنین مطالعاتی، کنترل جنگ و درگیری های نظامی است. این درحالی است که می توان به شاخه ای جدید از مطالعات اپیدمیولوژی به عنوان"اپیدمیولوژی صلح" نیز توجه نمود. دیدگاه پیش رو در مطالعات اپیدمیولوژی صلح، دیدگاهی مثبت است. هدف نهایی چنین مطالعاتی، تقویت و حمایت از صلح با نشان دادن این نکته است که چگونه صلح می تواند تاثیرات مثبت خود را بر روی سلامت و رشد جوامع در جهان ایفاء نماید.
برگزاری نخستین کنگره بین المللی سلامت برای صلح در شهر مصفای شیراز همراه با ریزش باران الهی پیامی جهانی را به همراه داشت. این پیام به ویژه به هنگام بازدید شرکت کنندگان از مقبره های دو شاعر نامدار و حامی صلح این شهر، یعنی حافظ و سعدی طنین و عمق بیشتری یافت. پیام این کنگره در این نکته مهم خلاصه می گردد که ایرانیان به عنوان یکی از صلح دوست ترین مردم جهان، صدمات بسیار زیادی را از جنگ تحمیلی عراق و تحریم های ناعادلانه قدرت های بزرگ به جان خریده اند. اما این مشکلات، هرگز باعث نشده است که ایرانیان، خوی صلح دوستی خود را به فراموشی بسپارند. نهایت این امر در فیلمی نشان داده شد که از مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی تهیه شده بود، در این فیلم، بانویی به شدت مجروح از سلاح های شیمیایی، آرزوی نابودی این سلاح ها را داشت و اذعان می نمود که حاضر نیست، استفاده چنین سلاح هایی را حتی برای سازندگان و به کاربرندگان آنها تجویز نماید. به گفته سازنده، چند روز پس از تهیه این فیلم، این بانوی بزرگوار بر اثر مواجهه طولانی مدت با عوامل شیمیایی به شهادت رسید، یادش گرامی.
زبان:
فارسی
صفحات:
799 تا 800
لینک کوتاه:
magiran.com/p1922275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!