تحلیل وضعیت خوشه‏ های کسب و کار در بخش کشاورزی و توسعه آنها در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
خوشه کشاورزی به تراکم تولیدکنندگان و کسب و کارهای کشاورزی در یک زمینه فعالیتی گفته می‏شود که دارای مزیت و چالش‏های مشترک هستند و در منطقه جغرافیایی مشخصی مشغول فعالیت می‏باشند. توسعه خوشه‏های‏ کشاورزی به عنوان یک رویکرد کلیدی برای کمک به پیشبرد بخش کشاورزی در بسیاری از کشورها محسوب می‏شوند. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل اسنادی، به دنبال پاسخ به سوالات زیر است: وضعیت خوشه‏های کسب و کار در ایران چگونه است؟ خوشه‏های کسب و کار کشاورزی در ایران چه جایگاهی دارند؟ شناسایی و توسعه خوشه‏های کسب و کار کشاورزی در ایران به چه صورت می‏باشد؟ ترویج و توسعه خوشه‏ها دارای مزایای زیادی است که از جمله آنها می‏توان به؛ افزایش بهره‏وری، سهولت دسترسی به منابع عمومی و اطلاعات، رشد سریع‏تر نوآوری، شکل‏گیری کسب و کارهای جدید، جذب سرمایه‏گذاران، کاهش هزینه‏ها، مدیریت بهتر مزرعه، دسترسی به بازار و بهبود بازاریابی و افزایش درآمد ذینفعان خوشه اشاره کرد. بررسی‏ها نشان داد که به رغم سابقه طولانی فعالیت بنگاه‏ها و کسب و کارهای کشاورزی در قالب خوشه در کشورهای توسعه یافته، در ایران این مبحث عملیاتی نشده است. در مجموع تاکنون بیش از 400 خوشه در زمینه‏ها و مناطق مختلف کشور شناسایی شده است که به خوشه کشاورزی به عنوان یک رسته جداگانه پرداخته نشده است. در ایران به منظور شناسایی و توسعه خوشه‏ها از مدل یونیدو استفاده می‏شود، در حالیکه خوشه‏ها اساسا الگوی توسعه‏ای درون‏زا هستند که با شرایط و ساختارهای اجتماعی و اقتصادی منطقه‏ای مبتنی هستند و نمی‏توان یک الگو را برای کل خوشه‏ها پیشنهاد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 140
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.