سیر تطور در نظریه های اصطلاح شناسی: از تحول واژگانی در نظریه عمومی تا دگردیسی واحدهای اصطلاح شناختی قالب بنیان

پیام:
چکیده:
«اصطلاح ‏شناسی» قلمروی بینا‏رشته‏ای میان رشته‏ هایی همچون زبان‏شناسی کاربردی، ترجمه‏ شناسی، علوم زبانی، روان‏شناسی و مهندسی ارتباطات است. در دهه اخیر پرسش های بسیاری در زمینه مفاهیم، اصول، ارزش‏ها، چارچوب‏ها و دامنه عملکردی این رشته جدید به وجود آمده است. بنابراین، به پژوهش درباره مولفه ‏هایی که در تغییر و تکوین نظریه‏ های توصیفی واژه ‏شناسی ازجمله نظریه اصطلاح ‏شناسی عمومی موثر بوده، بیش از گذشته توجه شده است. مسئله اینجاست که کدام یک از مجموعه مولفه‏ ها سبب شده تا اندیشمندان از نظریه‏ های عمومی اصطلاح‏ شناسی گسسته و به سمت نظریه‏ های ارتباطی اجتماعی و شناختی سوق داده شوند؟ به عبارت دیگر، کدام عامل یا مجموعه عوامل در قطع ارتباط نظریه‏ های اصطلاح‏ شناختی واژه ‏محور و حرکت آن ها به سمت نظریه‏ های قالب‏ بنیان نقش داشته‏ اند؟ به نظر می‏رسد تفاوت در واحدهای تشکیل‏ دهنده معنا در هر یک از نظریه‏ ها و نیز عدم توجه به بافتار و ساختار شکل‏ گیری اصطلاحات علمی و تخصصی در نظریه های عمومی سبب شده است تا هر یک از این نظریه‏ ها، مفاهیم و مفروض های پیشین را به چالش کشد.
این مقاله در نظر دارد تا با نگاه به دلایل پیدایش این نظریه‏ ها در بستر تاریخی و نیز با توجه به اصول و مفاهیم حاکم بر آن ها، علل زاویه‏ گیری این نظریه‏ ها با یکدیگر را بر اساس روابط کارکردی میان کلمه، اصطلاح و نحو توضیح دهد و از این رهگذر موارد قوت و ضعف هر نظریه را بیرون کشد. در نهایت، مطالعه های سبب شناختی در روند تکوینی این نظریه ها می‏تواند هم چارچوب نظری مناسبی برای پژوهشگران زبان‏ های تخصصی فراهم آورد و هم چشم‏اندازی عملی برای سمت و سوگیری های آتی در گرایش اصطلاح‏ شناسی نظری برای محققان این عرصه مهیا سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!