بررسی نقش عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیردرسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه های شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است.
روش تحقیق: پژوهش حاضر توصیفی از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانی سه منطقه و دانشجویان دانشگاه های (پیام نور و فردوسی) شهر مشهد بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه انتخاب و بصورت دردسترس و پرسشنامه (پایایی آن با نرم افزار SPSS اندازه گیری شد و مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه دانشجویان 5 8/0 و پرسشنامه دانش آموزان 89 % بدست آمد) بین شرکت کنندگان توزیع شد. در تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی (شاخص های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (آزمون رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بهره گرفته شد.
یافته ها
یافته های بدست آمده حاکی از موافقت 33 و 27 درصدی جامعه پژوهش در مورد تاثیر بالای به ترتیب اینترنت و عدم وجود کتابهای مناسب، بر عدم گرایش جوانان به مطالعات غیر درسی می باشد، از سوی دیگرآمارها از وجود رابطه معنادار بین تبلیغات تلویزیونی و گرایش به مطالعات غیر درسی را نشان می دهد. نتایج نیز نشان دهنده تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه های شهر مشهد می باشد،همچنین نتایج نشان داد ضریب همبستگی چندگانه (R) در این تحلیل برابر 79/0 و ضریب تعیین (R2) برابر 62/0 است که نشان می دهد متغیر های اجتماعی و فرهنگی 62 درصد از تغییرات متغیر مطالعات غیر درسی را در بین دانشجویان افزایش و تبیین می کنند.
بحث و
نتیجه گیری
افزایش ارتباط بین صدا و سیما و کتابخانه ها، کاهش ممیزی کتاب و قیمت پایانی آن، و همپایی با تکنولوژی از جمله راهکارهای رائه شده در این پژوهش می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!