اثر عصاره هیدروالکلی گیاه افسنطین (Artemisia absinthium) بر بافت رحم، لوله های رحمی و میزان هورمون های محور هیپوفیز گناد در موش آزمایشگاهی نژاد NMRI

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
افسنطین به عنوان یک داروی قاعده آور و موثر در سقط جنین در طب سنتی اشاره شده است. لذا در مطالعه حاضر، اثر عصاره هیدروالکلی افسنطین بر بافت رحم، لوله های رحمی و میزان هورمون های محور هیپوفیز-گناد در موش ماده نژاد NMRI مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه تجربی، تزریق عصاره هیدروالکلی گل و ساقه گیاه افسنطین به مدت 30 روز به صورت درون صفاقی بر روی 50 سر موش ماده نژاد NMRI با دوزهای 50، 100 و150 میلی گرم بر کیلوگرم انجام گرفت. گروه کنترل بدون تزریق بود و گروه شاهد فقط آب مقطر دریافت کرد. سپس حیوانات تشریح و نمونه خون از قلب گرفته شد. سطوح هورمون های FSH،LH، استروژن و پروژسترون سرم اندازه گیری و مقاطع بافتی از رحم و لوله های رحمی تهیه شد. کاهش معنی داری در وزن بدن همه گروه های تجربی در مقایسه با گروه کنترل و شاهد مشاهده شد (0/05>p). ضخامت لایه های (پریمتر، میومتر، آندومتر) بافت رحم و تعداد غدد رحمی کاهش قابل توجهی (0/05> p) در گروه های تجربی دریافت کننده عصاره با دوز تزریقی 100، 150 میلی گرم بر کیلوگرم در مقایسه با گروه کنترل و شاهد نشان داد. تغییر معنی داری در سطوح هورمون های استروژن و پروژسترون در گروه های تجربی در مقایسه با گروه های کنترل و شاهد مشاهده نشد. میزان هورمون های FSH و LH در گروه های تجربی دریافت کننده عصاره با دوزهای 100، 150 میلی گرم بر کیلوگرم کاهش معنی داری (0/05>p) نسبت به گروه های کنترل و شاهد نشان داد. عصاره هیدروالکلی افسنطین در دوزهای بالا اثرات تخریبی بر بافت رحم دارد که احتمالا به دلیل وجود ترکیبات آلفا و بتا توجون، آلکالوئید و ساپونین، در این گیاه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1925900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!