اثرات پروبیوآنزیم تغذیه ای بر شاخص های رشد، خون شناسی و پاسخ های ایمنی در ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با هدف بررسی تاثیر پروبیوآنزیم تغذیه ای بر شاخص های رشد ، خون شناسی و پاسخ های ایمنی در ماهی قزل آلای رنگین کمان تیمارهای 1: گروه تغذیه شده با غذای بدون پروبیوآنزیم، 2: گروه تغذیه شده با غذای حاوی 0/3 گرم پروبیوآنزیم در هر کیلوگرم غذا و 3: گروه تغذیه شده با غذای حاوی 0/5 گرم پروبیوآنزیم در هر کیلوگرم غذا، با 3 تکرار، طی مدت 60 روز با هم مقایسه شدند. تعداد 30 قطعه ماهی قزل آلای رنگین کمان با میانگین وزنی 2/7±26/3 گرم در هر یک از مخازن فایبرگلاس 200 لیتری ذخیره سازی شدند. در انتهای دوره، شاخص های رشد، خون شناسی و پاسخ های ایمنی سنجش گردیدند. براساس نتایج، اختلاف معنی داری بین تیمارهای 2و3 با تیمار1 در شاخص های رشد، تغذیه و شاخص های خونی گلبول قرمز مشاهده نشد (0/05<P). ولی میانگین تعداد گلبول های سفید و نیز درصد گلبول های نوتروفیل در تیمار 3 با اختلاف معنی داری (0/05>P) بیش تر از گروه ماهیان شاهد بود. اجزای کمپلمان در سرم ماهیان تیمار3 نسبت به تیمار شاهد با اختلاف معنی داری بیش تر بود (0/05>P). فعالیت راه میانبر کمپلمان و ایمنوگلوبولین (IgM) بین تیمارهای متفاوت، اختلاف معنی داری را نشان ندادند (0/05<P). میزان لایزوزیم و گلوبولین کل در ماهیان تیمار 3 به طور معنی داری (0/05>P) در مقایسه با تیمار شاهد بیش تر بود. براساس نتایج، تاثیر قابل توجه پروبیوآنزیم بر شاخص های رشد و تغذیه مشاهده نگردید. با این وجود، براساس یافته ها می توان گفت پروبیوآنزیم مورد استفاده، دارای اثر ایمنی زایی در ماهی قزل آلای رنگین کمان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p1925945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!