ارزیابی توان آنتی اکسیدانی لاکتوباسیلوس پلانتاروم (Lactobacillus plantarum) ریزپوشانی شده با آلژینات/کیتوزان در فیل ماهی جوان Huso huso

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استفاده از پروبیوتیک ها در آبزی پروری به دلیل اثرات مفید در سلامت ماهی رشد فزاینده ای داشته است. یکی از مشکلات اصلی استفاده از پروبیوتیک ها غیرفعال شدن آن ها در شرایط معدی – روده ای ماهی است، محافظت پروبیوتیک ها با پوشش های فیزیکی توان پروبیوتیکی آن ها را بهبود می بخشد، لذا در این تحقیق اثر ریز پوشانی باکتری پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس پلانتاروم (Lactobacillus plantarum) با نانوذرات آلژینات/کیتوزان بر ویژگی های پروبیوتیکی آن در شرایط برون تنی (Invitro) و نیز اثرات پروبیوتیکی آن در فیل ماهی جوان (Huso huso) ارزیابی شد. ابتدا اثر ریزپوشانی باکتری بر ویژگی های پروبیوتیکی باکتری در شرایط برون تنی شامل: تحمل pH، تحمل صفرا، زنده مانی در شرایط مشابه معدی- روده ای بررسی شد، سپس اثر پروبیوتیک در فیل ماهی جوان مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور تعداد 480 قطعه فیل ماهی با میانگین وزنی 2/8±27/2 گرم به چهار تیمار در سه تکرار به صورت زیر تقسیم شدند: تیمار 1 T با خوراک حاوی آلژینات/کیتوزان بدون پروبیوتیک، 2 T با خوراک حاوی پروبیوتیک ریزپوشانی شده با آلژینات/کیتوزان، 3 T با خوراک حاوی پروبیوتیک بدون پوشش و گروه شاهد با خوراک پایه تغذیه شدند. ماهیان به مدت 60 روز با جیره های آزمایشی تغذیه شدند. پس از اتمام دوره آزمایش، تیمار ها به مدت 15 روز با غذای فاقد پروبیوتیک غذادهی شدند. نمونه گیری از ماهیان در روزهای 30، 60 و 75 تحقیق انجام گرفت و آنزیم های اکسیداتیو و آنزیم های کبدی در روزهای 30، 60، 75 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج مرحله اول تحقیق نشان داد بیش ترین میزان پراکسید دیسموتازو گلوتاتیون پراکسیداز در تیمار تغذیه شده با آلژینات/کیتوزان و پلانتاروم ریزپوشانی شده در روزهای 30 و 60، بیش ترین میزان فعالیت مالون دی آلدئید در تیمار تغذیه شده با پلانتاروم ریزپوشانی شده در روز 30 مشاهده شد و بیش ترین میزان فعالیت کاتلاز در تیمار تغذیه شده با پلانتاروم در روز 30 مشاهده شد. به نظر می رسد ریزپوشانی باکتری با نانوذرات کیتوزان/آلژینات کارایی پروبیوتیکی باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم را بهبود بخشید (0/05>P) و توانسته است عملکرد مثبت پروبیوتیک را بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
249 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p1925969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!