تحولات زمین شناختی و کانی شناختی متابوکسیت غنی از کرندوم پالئوزوئیک زیرین (کامبرین پایانی) در جنوب خاوری سیرجان، پهنه سنندج- سیرجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کانسار قلعه خم نخستین گزارش از وجود ذخایر بوکسیتی در توالی پالئوزوئیک آغازین پهنه سنندج- سیرجان است. این کانسار به صورت عدسی های نامنظم در درون مجموعه مرمرهای کلسیتی- دولومیتی متراکم و توده ای کامبرین پایانی جای گرفته است. کانسار قلعه خم از دو بخش غنی از هماتیت و کرندوم (افق بالا) و بخش حاوی آلومینوسیلیکات های ورق های (افق پایین) تشکیل شده است. بر اساس نتایج آنالیز XRD و بررسی های میکروسکوپی، حضور کانی هایی نظیر کرندوم، مگنتیت، دیاسپور و کلریتوئید در این کانسار به اثبات رسیده است. این هم یافت بیانگر تاثیر رخداد دگرگونی پس از فرایند بوکسیتی شدن در این کانسار است، به علت دگرگونی اعمال شده، کانسنگ بوکسیتی اولیه به نهشته های متابوکسیتی و یا ذخایر امری تبدیل شده است. نتایج حاصل از آنالیزهای XRF نیز بیانگر آن است که بوکسیت های قلعه خم حاوی مقادیر 25 تا 58 درصد Al2O3، 15 تا 34 درصد Fe2O3، 3 تا 15 درصد SiO2 و 2 تا 5 درصد TiO2 هستند. بررسی نمونه های بوکسیتی در نمودار تغییرات Al2O3 – Fe2O3 – SiO2 نشان دهنده آن است که اغلب این نمونه ها در گستره بوکسیت و بوکسیت های آهن دار قرار می گیرند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، در کامبرین پایانی و در شرایط اقلیمی مناسب، بوکسیت های جنوب خاور سیرجان تشکیل شده و سپس تحت تاثیر دگرگونی و دگرشکلی های ناشی از حرکات کوه زایی سیمیرین پیشین به متابوکسیت های غنی از کرندوم تبدیل شده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
381 تا 402
لینک کوتاه:
magiran.com/p1927901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!