مقایسه ی رفتار رانندگی در موتورسواران مصرف کننده مت آمفتامین و متادون با موتورسواران عادی شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
مقدمه و اهداف
حوادث یکی از نگرانی های جهانی بهداشت عمومی هستند. سالانه 24/1 میلیون نفر در اثر حوادث رانندگی جان می بازند. در ایران حوادث جاده ای علت اصلی سال های از دست رفته عمر را به خود اختصاص می دهد و موتورسواران پرخطرترین گروه عبورومرور جاده ای هستند. استعمال مواد روانگردان از عوامل خطر جدی برای وقوع سوانح ترافیکی بوده و استفاده از موتورسیکلت در بین مصرف کنندگان مواد شایع تر از افرادی است که مصرف نمی کنند. هدف این مطالعه مقایسه رفتار رانندگی در موتورسواران عادی با موتورسواران مصرف کننده مت آمفتامین و متادون بود.
روش کار
این یک مطالعه همگروهی تاریخی است که روی 411 موتورسوار در 3 گروه شامل 100 موتورسوار مصرف کننده متادون، 100 موتورسوار مصرف کننده مت آمفتامین و 211 موتورسوار عادی انجام شد. همسان سازی گروهی از نظر گروه سنی و منطقه محل سکونت در بین شرکت کنندگان انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رفتار رانندگی (MRBQ) استفاده شد. سپس آنالیزهای توصیفی و تحلیلی با استفاد از نرم افزار SPSS نسخه 20 و روش رگرسیون خطی چندمتغیره انجام شد.
یافته ها
میانگین نمره رفتار رانندگی در موتورسواران عادی با موتورسواران مصرف کننده مت آمفتامین و متادون تفاوت آماری معنی داری داشت (0001/0>P) ، اما این تفاوت بین دو گروه مصرف کننده مواد با یکدیگر از نظر آماری معنی دار نبود (292/0 =P). بیشترین تخلف صورت گرفته در هر 3 گروه تخلفات مربوط به سرعت بوده است.
نتیجه گیری
یافته های حاصل از این مطالعه نشان می دهند که در هر 3 گروه موتورسواران عادی و مصرف کنندگان مت آمفتامین و متادون شایع ترین رفتار تخلفات مربوط به سرعت و پس از آن خطاهای ترافیکی بوده است. به علاوه این مطالعه نشان داد که مصرف مواد مخدر (مت آمفتامین و متادون) می تواند بر رفتار رانندگی موتورسواران تاثیر داشته باشد؛ به شکلی که بیشتر خطاها و تخلفات رانندگی در مصرف کنندگان مواد به طور معنی داری در مقایسه با موتورسواران عادی بیشتر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
246 تا 254
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!