مقایسه اثر پودر میوه سنجد و پودر گزنه و مخلوط آن ها بر خصوصیات عملکردی، کیفی و کمی تخم مرغ مرغان تخم گذار در انتهای دوره تولید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی
سنجد و گزنهدارای ترکیبات فعال زیادی می باشند که ممکن است بتوانند شاخص های عملکردی، کیفی و کمی تخم مرغ را تحت تاثیر قرار دهند.
هدف
این تحقیق جهت مقایسه اثر افزودن پودر میوه سنجد و پودر گزنه و مخلوط آن ها بر خصوصیات عملکردی، کیفی و کمی تخم مرغ در مرغان تخم گذار سویه های لاین W-36 در انتهای دوره تولید انجام پذیرفت.
روش کار
برای این آزمایش، از تعداد 128 قطعه مرغ تخم گذار نژاد لگهورن سفید، سویه های لاین W36 در سن 75 هفتگی در قالب طرح کاملا تصادفی با اندازه گیری های تکرار شونده در زمان با 4 گروه آزمایشی، 8 تکرار و 4 مشاهده در هر تکرار و در سه دوره بیست و یک روزه آزمایشی (جمعا 63 روز) جهت ارزیابی تاثیر میوه سنجد و پودر گزنه و مخلوط هر دو بر خصوصیات کیفی و کمی تخم مرغ مورد بررسی قرار گرفت. گروه های آزمایشی شامل شاهد، 1 درصد پودر گزنه 1 درصد پودرمیوه سنجد و 5/0 درصد پودر گزنه و 5/0 درصد پودر میوه سنجد بودند. در پایان هر دوره آزمایشی، از هر تکرار یک عدد تخم مرغ به صورت تصادفی، انتخاب و پس از شماره گذاری، پارامترهای مربوط به کیفیت داخلی آن ها اندازه گیری شد.
نتایج
گروه آزمایشی حاوی میوه سنجد بر ارتفاع سفیده و واحد هاو اثر معنی داری داشت (05/0P<) و دوره آزمایشی دوم نیز اثر معنی داری بر ارتفاع سفیده، واحد هاو و دوره آزمایشی سوم هم تاثیر معنی داری بر رنگ زرده تخم مرغ از خود نشان داد (05/0P<). همچنین گروه ها و دوره های آزمایشی تاثیر معنی داری از لحاظ آماری بر پارامترهای عملکردی نداشتند (05/0<P).
نتیجه گیری نهایی
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مصرف پودر سنجد در سطح 1 درصد مقدار واحد هاو و ارتفاع سفیده تخم مرغ را افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!