بررسی تاثیر میکروامولسیون خوراکی روغن کنجد و عسل بر سپسیس کاندیدیایی موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
روغن کنجد دارای اثر درمانی برسپسیس کاندیدیایی است اما به دلیل ماهی بوده و میزان جذب و اثرگذاری این ترکیبهادر کاهش آلودگی بدن به قارچ پس از مصرف خوراکی چندان مطلوب نیست. هدف از انجام این مطالعه، تهیه روغن کنجد و عسل به فرم میکروامولسیون است.
مواد و روش ها
تحقیق به روش تجربی انجام گرفت. تویین80 به عنوان سورفکتانت و عسل در نقش کوسورفکتانت نوین با نسبتهای سورفکتانتی 1:2 ، 1:4 و 1:5 برای رسم نمودارهای شبه سه فازی انتخاب شده و تهیه میکروامولسیون با روش تیتراسیون انجام گرفت. برای بررسی کارایی درونتن نمونه ها ، 12 راس موش مدل C/Balb ماده انتخاب و در دو گروه6 تایی کنترل و مصرفکننده دارو )فرم میکروامولسیون روغن کنجد- عسل( دسته بندی شدند.
یافته ها
تعیین خصوصیات فیزیکی- شیمیایی، میانگین اندازه ذرات نمونه ها در محدوده 09/24-62/16 نانومتر، شاخص توزیع اندازه ذرات در محدوده 33/0-28/0 ، پتانسیل زتا در محدوده 3/10 -5/16 ،شاخص شکست نور در حدود 39/1 و ضریب هدایت الکتریکی در محدوده 279-249 میکروزیمنس تعیین شد. این نتایج به علت نزدیکی شاخص شکست نور نمونه ها به شاخص شکست نور آب، باالبودن ضریب هدایت الکتریکی نمونه ها و ریزبودن اندازه ذرات همراه با توزیع یکنواخت آنها حاکی از غالب بودن فاز آبی و در نتیجه شکلگیری میکروامولسیون روغن در آب بوده است. در بررسی پایداری نمونه های تهیه شده با گذشت زمان، پس از گذشت دو2 ماه، ناپایداری در نمونه تهیه شده با نسبت سورفکتانتی 1:2 به صورت کدر شدن مشاهده شد. به دلیل پایداری باالتر و نیز درصد روغن باالتر در نسبت 1:4 این نمونه برای بررسی کارایی درونتن انتخاب شد.
نتیجهگیری
به نظر میرسد مصرف این امولسیون در میزان آلودگی به قارچ در کشت خون و افزایش ماکروفاژهای صفاقی در موشهای مصرفکننده موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!