بررسی مقایسه ای میزان اختلال استرس پس از ضربه و ارزیابی نشانه های بیماری های حاد تنفسی در میان گروه های آتشنشانان وخبر نگاران گزارشگرمستقر در محل حادثه در ظرف زمان و مکان بروز سانحه آتش سوزی ساختمان بلند مرتبه تجاری پلاسکو: ایران- تهران 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
زمینه
واکنشهای روانی و صدمات فیزیکی در محیط های پر استرس برای افراد تیمهای امداد-نجات و اخیرا برای خبرنگاران در معرض سانحه بوجود می آید. دو گروه پس از بروز حادثه آتش سوزی مهیب در ساختمان قدیمی و بلند مرتبه تجاری پلاسکو در محیط حادثه حضور فعال و مستمر داشتند. آنها شامل آتشنشانان ایستگاه های مختلف سطح تهران و خبرنگاران پوشش دهنده خبر حادثه بودند.
هدف در این مطالعه بررسی مقایسه ای میزان بروز اختلال استرس پس از ضربه PTSD و ارزیابی نشانه های بیماری های حاد تنفسی در بین آتشنشانان و خبرنگاران پوشش دهنده خبر مستقر در محل حادثه در زمان حادثه آتش سوزی ساختمان بلند مرتبه تجاری پلاسکو بود.
روش کار
جمع آوری اطلاعات از طریق تنظیم دو پرسشنامه بررسی سطح سلامت و نشانه های بیماری های سیستم تنفسی حاد و آزمون واتسون جهت بررسی اختلال استرس پس از ضربه PTSD بود.
نتایج
در این مطالعه 102 داوطلب به نسبت 44 نفر آتشنشان و 58 نفر خبرنگار بودند. 81% از کل داوطلبین دارای بیماری اختلال استرس پس از ضربه بودند. شیوع فراوانی ناشی از بیمار ی اختلال استرس پس از ضربه PTSD در هر دو گروه مورد مطالعه در رتبه متوسط از نظر شدت قرار داشت. تنها 4% از افراد خستگی را اظهار کردند. 99% از افراد شرکت کننده از نشانه های بیماری های تنفسی حاد شکایت داشتند. شایعترین نشانه ها سرفه 61%, دفع خلط 47% و تنگی نفس 43% بودند.
نتیجه گیری
فراوانی بیمار ی اختلال استرس پس از ضربه PTSD در میان آتشنشانان و خبر نگاران ایرانی در زمان و مکان بروز حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو قابل توجه بود. نتایج بدست آمده با توجه به بررسی مطالعه انجام شده در زمان وقوع حادثه آتش سوزی می تواند منعکس کننده وجود بیماری در گذشته داوطلبین باشد که در ظرف مکان و زمان حادثه آشکار شده است. توصیه می شود که او لویت اول توجه به تشخیص و درمان در مورد گروه های امداد –نجات و خبرنگاران معطوف شود. آنها بعنوان افراد هدف می باشند که در معرض آسیب پذیری های فیزیکی و روانی جدی قرار دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
230 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!