مطالعه فلور علف های هرز مزارع لوبیا (Phaseolus vulgaris) شهرستان ازنا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعه و شناسایی تنوع و ترکیب علف های هرز یک منطقه کشاورزی، می تواند در تعیین راهکارهای مناسب برای مدیریت علف های هرز در مزارع آن منطقه مفید واقع گردد. به منظور ارزیابی تنوع گونه ای و پراکنش علف های هرز مزارع لوبیا شهرستان ازنا در استان لرستان از 34مزرعه در سال 1393 نمونه برداری به عمل آمد و داده های به دست آمده جهت محاسبه شاخص های تنوع و غنای گونه ای مورد استفاده قرار گرفتند. در این بررسی تعداد 23گونه علف هرز متعلق به 14خانواده مختلف گیاهی در سطح مزارع لوبیا ارزیابی، جمع آوری و شناسایی گردید. بر اساس نتایج به دست آمده از بین علف های هرز مشاهده شده در مزارع لوبیا 78 درصد را علف های هرز دولپه و 22 درصد را تک لپه ای ها تشکیل دادند. بر اساس نتایج، 65 درصد علف های هرز مشاهده شده در مزارع لوبیای شهرستان ازنا، یکساله و بقیه دو یا چندساله بودند. از بین علف های هرز شایع در سطح مزارع لوبیا، گونه های پیچک صحرایی (Convolvulus arvensis L.) ، کنف وحشی (Hibiscus trionum L.) و تاج خروس وحشی (Amaranthus retroflexus L.) بیشترین و گونه های شنگ (Tragopogon pratensis L.) و تاجریزی (Solanum nigrum L.) کمترین تراکم، یکنواختی و فراوانی گونه را به خود اختصاص دادند. تجزیه خوشه ایداده ها نشان داد که علف های هرز موجود در مناطق مختلف شهرستان ازنا با توجه به شاخص های مورد مطالعه در چهار گروه مختلف طبقه بندی می شوند. بیشترین تنوع گونه ای سیمسون (94/0) به منطقه جنوب غربی و کمترین میزان تنوع گونه ای (86/0) به مناطق جنوب شرقی اختصاص داشت. بیشترین غنای گونه ای علف هرز (5/27) ، به مزارع لوبیا مناطق جنوب غربی و کمترین غنای گونه ای در جنوب شرقی (14/17) این شهرستان مشاهده شد. در بین گونه های با بیشترین تراکم، غالبیت در سطح مزارع لوبیا با خانواده گندمیان با میانگین 5/6 بوته در مترمربع بود. براساس نتایج به دست آمده، مهم ترین علف های هرز سمج مزارع لوبیا در این شهرستان را پیچک صحرایی (Convolvulus arvensis L.) ، قیاق (Sorghum halepense (L.) Pers. )، پنجه مرغی (Cynodon dactylon (L.) Pers. ) و سوروف (Echinochloa crus-galli (L.) Beauv. ) تشکیل می دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!