ارزیابی مدل های تبدیل دو بعدی در هم مرجع سازی تصاویر استریو ماهواره ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هم مرجع سازی تصویر یک فرآیند اساسی در پردازش تصویر بوده و هدف از آن، تعیین دقیق ترین مطابقت میان دو یا چند تصویر از یک منظره ی یکسان است. مدل های تبدیل دو بعدی نقش اساسی در هم مرجع سازی تصاویر ایفا می کنند. در این تحقیق قابلیت انواع مختلف از مدل های تبدیل دو بعدی شامل 9 تبدیل متشابه، پروژکتیو، چندجمله ای از درجات 1 تا 4، مدل تبدیل قطعه ای خطی، Multiquaderic (MQ) و Pointwise (PW) در هم مرجع سازی تصاویر استریو ماهواره ای مورد ارزیابی قرار می گیرد. به منظور استخراج کارآمد نقاط گرهی در تصاویر، از یک روش ترکیبی بر مبنای عوارض نقطه ای FAST، توصیفگر SIFT (Scale Invariant Feature Transform) و روش تناظریابی کمترین مربعات استفاده شده است. به منظور ارزیابی اثر تعداد و توزیع مکانی نقاط گرهی، فرآیند ارزیابی در چهار حالت مختلف با تعداد و توزیع متفاوت از نقاط کنترل انجام شده است. برای ارزیابی از دو جفت تصویر ماهواره ای بزرگ مقیاس مربوط به سنجنده های ZY3 و IKONOS استفاده شده است. نتایج ارزیابی بیانگر این است که مدل های تبدیل سراسری نظیر پروژکتیو و چندجمله ای ها دقت مناسبی را برای هم مرجع سازی تصاویر ماهواره ای ارائه نمی دهند. در مقابل در صورتی که تعداد و توزیع نقاط کنترل مناسب باشد، مدل های تبدیل انطباقی نظیر MQ و PW دارای دقت مناسبی خواهند بود. به طور کلی بالاترین دقت مربوط به مدل تبدیل MQ است به طوری که مقدار RMSE نقاط چک با استفاده از این مدل برای جفت تصویر ZY3 و IKONOS به ترتیب برابر 2 و 1. 9 پیکسل است.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!