افزایش تراکم ابر نقاط لایدار هوابرد با استفاده از آنالیز موج پیوسته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در سال های اخیر، سیستم های جاروب کننده ی لیزری (لایدار) تبدیل به یکی از قدرتمندترین ابزار به منظور اندازه گیری های مربوط به سطح زمین و مدل سازی آن تبدیل شده اند. با ظهور سیستم های ماهواره ای و هوایی لایدار، امکان استخراج اطلاعات و پارامترهای مرتبط با ساختار عمودی عوارض، به خصوص درختان، فراهم شد، در حالی که قبل تر، این کار بوسیله ی داده های غیرفعال سنجش از دوری مانند تصاویر امکان پذیر نبود. ابر نقاط حاصل از این سنجنده ها، اطلاعات دقیقی را از ویژگی های هندسی و فیزیکی عوارض موجود در مسیر حرکت لیزر و توزیع عمودی آنها ارائه می کند. از کاربرد های مربوط به این سیستم ها می توان به کاربرد آنها در جنگل داری و اندازه گیری پارامترهای جنگل، بدست آوردن مدل رقومی زمین با دقت ارتفاعی بالا، تعیین عمق دریا ها و تعیین ضخامت یخ های قطبی، مدل سازی ساختمان های شهری، شناسایی پل ها و خطوط برق، نقشه برداری خطوط ساحلی و معادن روباز و طبقه بندی پوشش های زمینی اشاره کرد. به دلیل اینکه خروجی سنجنده های لایدار اولیه (سیستم های لایدار گسسته) صرفا ابر نقطه بوده است، محدودیت هایی در برخی از کاربرد های آن وجود دارند. برای مثال تشخیص گونه ها ی درختی و استخراج درختان منفرد در جنگل های متراکم با استفاده از این داده ها بسیار مشکل و در بسیاری از موارد امکان پذیر نبوده است. از سال 2004، سیستم های تجاری جاروب کننده ی لیزری هوایی جدیدی با نام سیستم های لایدار موج پیوسته ظاهر شد. با امکان ثبت اطلاعات موج پیوسته ی بازگشتی به طور کامل توسط جاروب کننده های لایدار در سال های اخیر، ضمن برطرف کردن بخشی از نقاط ضعف سیستم های گسسته ی لایدار مانند تراکم پایین نقاط، با در اختیار گذاشتن خصوصیات موج برگشتی نظیر دامنه و شدت قله های ثبت شده، امکان تفکیک و استخراج تک درختان در جنگل های متراکم، طبقه بندی گونه های مختلف درختی و طبقه بندی عوارض با دقت بالاتری فراهم شد. یکی از چالش های مربوط به این داده ها، نحوه ی تجزیه امواج بازگشتی و استخراج ابر نقاط و اطلاعات اضافی مربوط به این داده ها است. اگرچه در ایران تحقیقات به نسبت خوبی بر روی استفاده از داده های لایدار گسسته و کاربرد آنها در مدیریت جنگل و مدل سازی ساختمان های شهری صورت گرفته است، ولی به جرات می توان گفت هنوز داده های لایدار موج پیوسته و نحوه ی پردازش و تجزیه ی آنها یک موضوع ناشناخته است که از مهمترین دلایل آن میتوان به در دسترس نبودن این داده ها، عدم شناخت کافی به ماهیت این نوع داده ها، کمبود نرم افزار های مربوط به پردازش آن ها و در اختیار قرار ندادن روش های پردازش این داده ها توسط شرکت های سازنده ی آن اشاره کرد. این تحقیق بر آن است تا نحوه ی استخراج اطلاعات از داده های خام موج پیوسته ی لایدار هوابرد را به صورت ع ملی نشان دهد و نتایج حاصل از استخراج اطلاعات از داده های موج پیوسته را با ابر نقطه ی حاصل از سیستم لایدار مقایسه کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!