تاثیر عصاره متانولی گیاه Lippia citriodora در پیش گیری و کنترل القاء شده توسط استیک اسید در موش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیماری التهابی روده (IBD) وضعیتی از درگیری مزمن روده با عوامل ناشناخته می باشد. هر چند که عوامل ایمونولوژیک، ژنتیکی و فاکتورهای محیطی به عنوان زمینه ساز مطرح شده اند. هدف این مطالعه ، بررسی اثرات عصاره متانولی گیاه Lippia citriodora به عنوان یک گیاه دارویی موثر در پیشگیری و کنترل القاء شده توسط استیک اسید در موش نژاد Balb/C بود. عصاره گیاه Lippia citriodora با غلظت ، و به موش های نژاد Balb/C مبتلا به داده شد. (با استفاده از اسیداستیک ایجاد شد). پردنیزولون نیز به عنوان استانداردآزمایش و بررسی های ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک و بیوشیمیایی روی بافت کولون انجام شد. مطالعات بیوشیمیایی از بافت ملتهب شده کولون به وسیله اندازه گیری فعالیت آنزیم میلوپراکسید از و تعیین غلظت مواد واکنش دهنده باتیوباربیتوریک به عنوان مارکر فعالیت رادیکال های آزاد و پراکسیداسیون لیپیدی در سلول ها انجام شد. نتایج نسان داد که میزان فعالیت آنزیم میلوپراکسیداز و تیوباربیتوریک اسید در موش های دریافت کننده اسیداستیک افزایش یافت درحالی که در موش های تحت درمان با دوزهای و عصاره Lippia citriodora و پردنیزولون مقادیر و کاهش نشان داد. همچنین موش های تحت درمان با عصاره متانولی Lippia citriodora و پردنیزولون مقادیر کمتری را برای ویژگی های ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک برطبق خراشیدگی های صورت گرفته، در مقایسه با گروه دریافت کننده اسیداستیک نشان دادند. موترترین دوز ، عصاره Lippia citriodora بود که تاثیری مشابه با پردنیزولون داشت. فعالیت آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی و ضدالتهابی Lippia citriodora اثرات درمانی در داشت. ولی مطالعات بالینی بیش تری جهت بررسی اثرات این گیاه در درمان در انسان مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930697 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!