ژئوشیمی انیدریت قاعده ای (سازند آسماری) در تاقدیس های بنگستان، سفید، آسماری و اناران در حوضه ی رسوبی زاگرس، جنوب باختری ایران

پیام:
چکیده:
انیدریت قاعده ای واحد تبخیری مهمی در بخش پایینی سازند آسماری (الیگو-میوسن) می باشد که ویژگی های ژئوشیمیایی آن تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است. در این پژوهش برای پی بردن به ویژگی ها و شرایط ژئوشیمیایی حاکم در زمان ته نشینی این واحد تبخیری، هفت برش سطحی از چهار تاقدیس بنگستان، سفید، آسماری و اناران در حوضه رسوبی زاگرس انتخاب شد. آنالیز کانی شناسی (XRD, BSE-EDX) برای 3 نمونه و آنالیز عنصری (ICP-OES) برای 28 نمونه انجام گرفت. نتایج مطالعات پتروگرافی و آنالیز های کانی شناسی نشان داد که طی رخنمون یافتن انیدریت و هیدراته شدن آن، ژیپس ثانویه با ساخت و بافت غالب آلاباستر تشکیل شده است. برای انجام آنالیز ژئوشیمی، به صورت انتخابی چهار برش (بوالفارس، پوتو، گل ترش و اناران) انتخاب گردید. آنالیز عنصری نشان می دهد که کلسیم و گوگرد مهم ترین عنصر موجود می باشند که به صورت کانی ژیپس مشاهده می شوند. برش بوالفارس بیش ترین مقدار عناصر استرانسیم، منیزیم و سدیم و کم ترین مقدار عنصر آهن را دارا می باشد که بیانگر تاثیر فرآیندهای دیاژنزی و زیستی و نیز محیط کم عمق می باشد. به سمت برش گل ترش (شمال حوضه) مقدار عناصر استرانسیم، منیزیم و سدیم کاهش و مقدار آهن افزایش می یابد که مشخص کننده ی عمق نسبتا بیش تر در مناطق شمالی است. برش های پوتو و اناران بیش تر تحت تاثیر شرایط هیدرولوژیکی در منطقه بوده و روند تغییرات عنصری متغیری را نشان می دهند. میزان عنصر لیتیم در برش های مورد مطالعه کم بوده که حاکی از تبخیر بیش از حد در منطقه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!