برخاستگاه سازند سیلیسی-آواری پسته لیق (پالئوسن زیرین) در برش چهچهه شمال شرق ایران

پیام:
چکیده:

سازند پسته لیق (پالئوسن زیرین) در برش چهچهه از 94. 5 متر ماسه سنگ، شیل و واحدهای تبخیری تشکیل شده است. شیل های این سازند به منظور تفسیر برخاستگاه مورد مطالعه قرار گرفتند. این شیل ها نسبت به پوسته ی قاره ای فوقانی (UCC) از نظر اکسید های اصلی Na2O, P2O5 SiO2, Al2O3و عناصر فرعی, Ba, Nb, Ce Sr تهی شدگی و از نظر U, و CaO غنی شدگی را نشان می دهند. با رسم نمودار دو تاییTiO2 در مقابل Al2O3 و نمودار دوتایی Zr درمقابل Al2O3 از نظر سنگ منشا، آذرین حد واسط برای شیل های پسته لیق پیشنهاد می شود. برای تعیین موقعیت تکتونیکی از نمودارهای K2O/Na2O در مقابل SiO2 و همچنین نمودارهای سه تاییTh/Sc/Zr, La/Th/Sc, Th/Co/Zr استفاده شد که نشان دهنده ی موقعیت تکتونیکی جزایر کمان قاره ای است. اندیس CIAمحاسبه شده برای این شیل ها بیانگر شدت هوازدگی ضعیف تا متوسط و شرایط آب و هوایی خشک تا نیمه خشک بوده است. شاخص های, U/Th Ni/Co نیز حاکم بودن شرایط اکسیدی در محیط رسوبگذاری را نشان می دهند. آغاز پالئوسن در بسیاری از نقاط دنیا از جمله کپه داغ با شروع حرکات تکتونیکی و پسروی دریا همراه بوده که درحوضه ی کپه داغ منجر به ته نشینی رسوبات سیلیسی آواری پسته لیق شده است به گونه ای که ضخامت این سازند با پسروی دریا از سمت جنوب شرق به شمال غرب کاهش پیدا می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!