اثر تنش کم آبیاری بر عملکرد و ویژگی های فیزیولوژیکی ارقام لوبیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
خشکی خطر جدی برای تولید محصولات زراعی ازجمله لوبیا است که به تنش خشکی حساس می باشد. به منظور بررسی اثر سطوح تنش خشکی بر برخی ویژگی های فیزیولوژیکی ارقام مختلف لوبیا، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح آماری کاملا تصادفی با سه سطح تنش خشکی بعد از غلاف دهی شامل عدم تنش (شاهد) ، تنش جزئی (آبیاری با تخلیه 30 درصد رطوبت ظرفیت زراعی) و تنش شدید (آبیاری با تخلیه 70 درصد تخلیه رطوبت ظرفیت زراعی) و چهار رقم شامل لوبیای سفید (رادان) ، لوبیای قرمز (آذرشهر) ، لوبیای سبز (سان ری) و لوبیاچیتی (سامان) با سه تکرار در اواسط اسفندماه 1392 در گلخانه دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گنبدکاووس به اجرا درآمد. نتایج آزمایش نشان داد که تنش بر تمامی صفات مورد بررسی اثر معنی داری داشت. با توجه به مقایسه میانگین ارقام در سطح عدم تنش، کم ترین و بیش ترین میزان کلروفیل کل مربوط به تیمار لوبیا قرمز و لوبیا سفید به ترتیب 66/0 و 20/2 میلی گرم بر گرم بود. درحالی که کم ترین میزان این صفت در تنش متوسط و شدید مربوط به تیمار لوبیاچیتی به ترتیب 60/0 و 65/0 میلی گرم بر گرم بود. میزان پروتئین دانه در شرایط تنش نسبت به شاهد در کلیه ارقام افزایش نشان داد. بیش ترین افزایش مربوط به تیمار لوبیا سبز (91/42 میلی گرم بر گرم) بود. بیش ترین مقدار پرولین مربوط به رقم لوبیا سفید در هر دو تیمار تنش متوسط و شدید به ترتیب 08/90 و 51/10 میلی گرم بر گرم بود. بین ارقام بیش ترین میزان عددی کاهش عملکرد دانه طی تنش شدید مربوط به لوبیا سفید و کم ترین این مقدار مربوط به لوبیاچیتی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1932284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!