دوره پس رسی بذر و الگوی رویش علف های هرز گندم وحشی (Triticum boeoticum Boiss) و جودره (Hordeum spontaneum C. Koch) در شرایط دیم لرستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
وضعیت خفتگی بذر و دوره پس رسی و الگوی رویش علف های هرز کشیده برگ گندم وحشی و جودره در شرایط دیم لرستان مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که پوشینه بذر (لما و پالئا) به صورت مانع جدی برای جوانه زنی عمل می کند. در مورد گندم وحشی، تا 130 روز پس از برداشت، برای بذور پوشینه دار صرف نظر از تیمار شرایط نگهداری اصلا جوانه زنی اتفاق نیفتاد. در مورد بذور جودره نیز وجود پوشینه بذر تا 140 روز پس از برداشت به صورت مانع جدی جوانه زنی عمل کرد. در مورد بذور پوشینه دار جودره تا دو ماه پس از برداشت اصلا جوانه زنی اتفاق نیفتاد، بعد از گذشت حدود سه ماه جوانه زنی کمتر از 10 درصد بود، در حالی که بعد از 140 روز میزان جوانه زنی برای بذور پوشینه دار نگهداری شده در معرض تابش آفتاب و نگهداری شده در اتاق به ترتیب به 87 و 37 درصد رسید. نتایج این پژوهش گویای وجود خفتگی فیزیولوژیکی علاوه بر خفتگی ناشی از اثرات پوسته بذر و ضرورت طی دوره پس رسی طی فصل تابستان برای بذور گندم وحشی و جودره در شرایط دیم است. در مورد هر دو علف هرز کشیده برگ گندم وحشی و جودره، سرعت رویش در کشت پاییزه به طور چشمگیری بیشتر از سرعت رویش در کشت های زمستانه و بهاره بود. در صورت فراهمی رطوبت کافی در خاک، فرصت زمانی مورد نیاز برای نیل به 50 درصد رویش قابل تحقق بذور علف های هرز کشیده برگ گندم وحشی و جودره در هر یک از فصول پاییز، زمستان و بهار به ترتیب 9، 18 و 3 روز به ترتیب معادل 138، 77 و 92 درجه روز تجمعی برآورد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
385 تا 398
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!