بررسی و تحلیل شاخصهای سبک زندگی تغذیه و فعالیت جسمانی افراد میانسال (30-59) استان کردستان با استفاده از داده های سامانه سیب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
می توان با تغییر در سبک زندگی و کاهش یا حذف عادات ناصحیح بسیاری از بیماری های غیر واگیر را کاهش داد. هدف از انجام این مطالعه بررسی وضعیت شاخص های سبک زندگی در حوزه های وضعیت تغذیه، فعالیت جسمانی و شاخص توده بدن افراد میان سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی در استان کردستان بود.
روش بررسی
این مطالعه به روش مقطعی در 5022 فرد میان سال (30-59) در سال 1395 انجام شد. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. اطلاعات دموگرافیک، وضعیت تغذیه، فعالیت جسمانی و شاخص توده بدن از سامانه سیب وارد نسخه چاپی شده و با استفاده از نرم افزار SPSS و استفاده از آمارهای توصیفی، انجام تست های تی مستقل وکای دو مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تعداد 5022 فرد میان سال با نسبت هر جنس (50٪) و میانگین سنی 12/46±8/41 بررسی شدند. میزان فعالیت جسمانی پیاده روی و حین کار مردان بیشتر از زنان بود (001/0 p<). حدود 74٪ افراد دارای اضافه وزن و یا چاقی بودند. نسبت چاقی در زنان بیشتر از مردان بود (001/0 p<). نسبت چاقی افرادی که بیشتر از 60 دقیقه در روز پیاده روی کرده 28 ٪ و در افراد بین 31-60 دقیقه، 38٪ بود (001/0 p<). بر خلاف مصرف مطلوب سبزی ها در هر دو جنس، حدود (52٪) از افراد این بررسی مصرف میوه کافی نداشتند. حدود (5/ 76 ٪) افراد مصرف کافی محصولات لبنی داشتند. زنان مواد لبنی کمتری در مقایسه با مردان داشتند (70٪ در مقابل 83٪) و (001/0 p<).
نتیجه گیری
میزان اضافه وزن و چاقی در جمعیت مطالعه حاضر در سطح هشدار دهنده بود. برنامه های پیشگیری از چاقی میان سالان برای جلوگیری از اضافه وزن نیازمند توجه بیشتری در زمینه افزایش فعالیت فیزیکی، به ویژه در زنان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!