دشواری در نظم بخشی هیجانی و درد در سالمندان

پیام:
چکیده:
مقدمه
درد تجربه ای پیچیده است که تجربه آن تنها با شدت تحریک گیرنده های درد تعیین نمی شود، بلکه پدیده ای چند بعدی است که به جز عوامل زیست شناختی، عوامل روانی، چون نظم بخشی هیجانی، بر آن تاثیر می گذارد. هدف این پژوهش بررسی نقش پیش بین مولفه های دشواری در نظم بخشی هیجانی بر مدت تداوم و شدت ادراک درد سالمندان و روابط ساختاری بین نظم بخشی هیجانی و شدت کلی ادراک درد در این افراد بود.
روش
طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 251 سالمند بود که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای هدفمند از بین سالمندان مراکز روزانه سالمندی شهر شیراز انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از نسخه فارسی مقیاس دشواری در نظم بخشی هیجانی، پرسشنامه درد مک گیل و پرسشنامه اطلاعات درد استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از شاخص های آماری همبستگی و رگرسیون همزمان و مدلسازی معادلات ساختاری، به کمک نرم افزارهای 18SPSS و 80/8 LISREL، استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از رگرسیون همزمان نشان داد که از بین مولفه های دشواری در نظم بخشی هیجانی، دسترسی محدود به راهبردها، دشواری در دستیابی به اهداف و نبود آگاهی هیجانی قادر به پیش بینی شدت کلی ادراک درد، و دسترسی محدود به راهبردها قادر به پیش بینی مدت تداوم درد در سالمندان را دارند. همچنین، نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که دشواری در نظم بخشی هیجانی با شدت کلی ادراک درد در سالمندان ارتباط دارد و می تواند بر آن تاثیرگذار باشد.
نتیجه گیری
به طور کلی، با توجه به یافته های این پژوهش می توان گفت که مولفه های دشواری در نظم بخشی هیجانی می توانند ادراک درد سالمندان پیش بینی کنند و این دو سازه از لحاظ ساختاری با یکدیگر در ارتباطند. این نتایج می تواند تلویحات نظری و کاربردی متعددی در زمینه شناسایی عوامل مرتبط با ادراک درد سالمندان و کنترل درد در این افراد داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1934014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!