شناسایی و تعیین ژنوتایپ آکانتامبا در منابع آب آشامیدنی روستایی کاشان و آران بیدگل

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آکانتامبا تک یاخته فرصت طلبی که در طبیعت یافت می شود و قادر به ایجاد عفونت های تنفسی و کراتیت می باشد. این مطالعه با هدف بررسی آلودگی منابع آب آشامیدنی به ژنوتایپ های آکانتامبا در کاشان و آران-بیدگل انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه، 162نمونه از 54 منبع آب آشامیدنی، در سال1396 جمع آوری و بعد از فیلتراسیون، روی آگار غیر مغذی کشت و از نظر آمیب های آزادزی بررسی گردید. پس از استخراج DNA، واکنش زنجیره ای پلیمراز با استفاده از پرایمرهایJDP1 وJDP2، جهت شناسایی اکانتامبا انجام و ژنوتایپ 8 ایزوله آکانتامبا تعیین شد. داده ها در نرم افزار SPSS با آزمون آماری کای دو و فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
2/35 درصد نمونه ها آلوده به آمیب های آزادزی بودند و 19 مورد (7/11درصد) آکانتامبا تایید شد. میزان آلودگی به آمیب های آزادزی و آکانتامبا درکاشان بیش تر از آران–بیدگل و به ترتیب 4/35 درصد و 8/11 درصد بود. میزان آلودگی به آمیب های آزادزی در قنات، چاه و چشمه به ترتیب 6/55 درصد، 2/30 درصد و 7/26 درصد و آلودگی آکانتامبا، 9/13درصد، 5/11درصد و 10 درصد تعیین شد. میزان آلودگی به آکانتامبا در چاه های سطحی بیشتر از عمیق بود. ژنوتایپ تمام ایزوله های آکانتامبا T4 تعیین شد.
استنتاج
نتایج نشان دهنده آلودگی منابع آب آشامیدنی به آمیب های آزادزی و آکانتامبا بود و با توجه به این که تمامی ژنوتایپ های شناسایی شده از نوع بیماری زای T4 بودند، این منابع می توانند به عنوان یک فاکتور خطر برای سلامت عمومی تلقی گردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1934603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!