بررسی امکان ایجاد مدل اختلال سندروم تخمدان پلی کیستیک القا شده با ژله رویال در موش های صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعات انسانی برای درک پاتوژنز سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) به دلیل محدودیت های اخلاقی و عملی با چالش های فراوانی روبرو می باشد بنابراین استفاده از مدل های حیوانی در مطالعات مربوط به این سندروم از ارزش بالایی برخوردارند. لذا با توجه به خواص استروژنیک ژله رویال، این پژوهش با هدف بررسی امکان ایجاد مدل اختلالPCOSالقا شده با ژله رویال در رت انجام گردید. در این مطالعه تجربی، از 40 سر رت ماده بالغ با وزن 20±180 گرم استفاده گردید که به 5 گروه 8 تایی شامل گروه های کنترل (بدون تیمار) ، شاهد (نرمال سالین) و 3 دسته تجربی دریافت کننده مقادیر mg/kgBW1000، 500، 250 تقسیم شدند. در این مطالعه کلیه تجویزها به صورت تزریق درون صفاقی و برای مدت 21 روز انجام گردید. در پایان دوره با خون گیری از قلب حیوانات، غلظت سرمی هورمون های استرادیول، پروژسترون، تستوسترون، LH و FSH اندازه گیری با جداسازی تخمدان ها و تهیه مقاطع بافتی تعداد فولیکول های تخمدانی شمارش گردیدند. داده ها با کمک آزمون های ANOVAو توکی مورد آنالیز قرار گرفتند و سطح معنی داری اختلاف داده ها 05/0p< در نظر گرفته شد. نتایج این مطالعه نشان داد که غلظت سرمی هورمون استرادیول و تعداد فولیکول های پریموردیال در گروه دریافت کننده دوز mg/kgBW250 نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشته است (05/0p<) ؛ همچنین در بررسی هیستوپاتولوژیک بافت تخمدان ها نیزکیست های تخمدانی مشاهده نگردید. ژل رویال غلظت سرمی هورمون استرادیول و تعداد فولیکول های پریموردیال را در دوز mg/kgBW250 افزایش داده ولی با افزایش دوز تغییری در غلظت سرمی هورمون های جنسی، بافت و عملکرد تخمدان ایجاد نمی نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1935418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!