هم خوانی یافته های آندوسکوپی و هیستوپاتولوژیکی بیوپسی معده در بیماران ارجاعی به بیمارستان فیروزگر تهران (1396-1395)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
معده خاستگاه ضایعه های متعدد خوش خیم و بدخیم با طیفی از التهاب تا سرطان در سیستم گوارش است که شناسایی و تشخیص این ضایعه ها در مرحله آندوسکوپی و تایید آن در بررسی پاتولوژی حیاتی می باشد.
هدف
این مطالعه با هدف بررسی هم خوانی یافته های آندوسکوپی و هیستوپاتولوژیکی بیوپسی معده در بیماران مراجعه کننده به بخش آندوسکوپی بیمارستان فیروزگر انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی در طی سال های 1395 الی 1396 از 350 نفر مراجعه کننده که به دلایل مختلف مورد آندوسکوپی قرار گرفتند، نمونه برداری (بیوپسی) از ناحیه آنتروم، بادی و فوندوس معده انجام شد. سپس نمونه های بیوپسی مورد بررسی پاتولوژیک قرار گرفته و نتایج گزارش گردید. علاوه بر این، برای به دست آوردن سن و جنس بیماران از چک لیست استفاده شده است. نتایج با استفاده از آزمون آماری تی و همبستگی داده ها با ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از 350 بیمار شرکت کننده، 207 نفر مرد (%59/1) با میانگین سنی 6±51 سال بودند. همبستگی نتایج بین روش آندوسکوپی و پاتولوژی برحسب ناحیه آنتروم، بادی و فوندوس به ترتیب برابر با 0/62 ، 0/56 و 0/44 می باشد. تمام یافته ها از نظر آماری ارتباط معناداری بین نتایج آندوسکوپی و پاتولوژی نشان دادند (0/001>P).
نتیجه گیری
نتایج بیان گر این است که جهت تشخیص و درمان مناسب در این گروه از بیماران استفاده از آندوسکوپی به همراه پاتولوژی توصیه می گردد. همچنین، کم ترین میزان هم خوانی یافته های آندوسکوپی و هیستوپاتولوژیکی بیوپسی معده در نواحی فوندوس و بالاترین این میزان در آنتروم مشخص گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1935621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!