بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی وابسته به اینتگرون در ایزوله های بالینی کلبسیلا جمع آوری شده از شهر کرج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مقاومت چندگانه آنتی بیوتیکی در سال های اخیر در ایزوله های کلبسیلا افزایش یافته است. هدف از این مطالعه، بررسی حضور ژن اینتگرون و رابطه آن با مقاومت آنتی بیوتیکی درایزوله های بالینی کلبسیلا مولد عفونت ادراری بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه که از خرداد 94 تا اردیبهشت 95 به طول انجامید، 129 ایزوله بالینی از نمونه های ادراری در مراکز درمانی و بیمارستان های کرج جداسازی گردید. جامعه آماری شامل 6/80 درصد زن و 4/19 درصد مرد بود. برای تمام ایزوله ها تست آنتی بیوگرام با روش دیسک دیفیوژن انجام شد. توانایی تولید ESBLs سنجیده شد و ایزوله ها از نظر حضور ژن اینتگرون با روش PCR بررسی شدند.
ملاحظات اخلاقی
این مطالعه با کد IR. IAU. K. REC. 1396. 16 به تصویب کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کرج رسیده است.
یافته ها
بیشترین حساسیت آنتی بیوتیکی به افلوکساسین (1/89 درصد) و کمترین حساسیت به آموکسی سیلین (2/6 درصد) گزارش شد. از این تعداد 9/82 درصد ایزوله ها به بیش از دو آنتی بیوتیک از کلاس متفاوت مقاوم بودند. از میان 129 ایزوله پس از بررسی مولکولی، 3/19 درصد حاوی ژن اینتگرون تشخیص داده شد و شیوع مقاومت چندگانه آنتی بیوتیکی (MDR) در بین ایزوله های حاوی اینتگرون 100 درصد بود. هم چنین از این تعداد، 3/71 درصد ایزوله ها توانایی تولید ESBLs را داشتند و 7/28 درصد فاقد این توانایی بودند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد اینتگرون ها در بین ایزوله های MDR شایع می باشند. ژن های مقاومت وابسته به اینتگرون می توانند مخزنی برای شیوع مقاومت چندگانه آنتی بیوتیکی در بین ایزوله های بالینی باشند و اینتگرون ها می توانند به عنوان مارکری برای شناسایی ایزوله های MDR استفاده شوند. نتایج از فراوانی ESBLs در بین ایزوله های بالینی کلبسیلا و عدم کارآمدی آنتی بیوتیک هایی نظیر آمپی سیلین-کلاونیک اسید و آموکسی سیلین در درمان عفونت های ادراری حکایت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1935825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!