نقش جابه جایی مکانی پرفشار عربستان و رودباد جنب‏ حاره‏ ای در الگوهای همدیدی و ترمودینامیکی ترسالی‏ های شدید جنوب و جنوب‏ غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اگرچه بارش در هر اقلیمی از اهمیت اساسی برخوردار است، در اقلیم‏های خشک نقشی حیاتی در زندگی انسان‏ها پیدا می‏کند. نوار جنوبی کشور ایران در هم‏جواری دو سامانه اقلیمی مهم قرار دارد که آرایش مکانی و ساختار دینامیکی آن‏ها الگو، شدت، و گستره بارش‏ها را تعیین می‏کند. بررسی انجام‏شده بر روی نقشه ترازهای زیرین، میانی، و بالایی وردسپهر به ‏صورت چشمی و استفاده از تحلیل عاملی نشان داد که در همه ‏روزهای بارشی، در دو ترسالی شدید، منطقه پرفشار عربستان جابه‏جایی شرق‏سوی قابل ‏توجه داشته و در نمونه‏های فراگیر در شرق طول 55 درجه شرقی قرار داشته است. مهم‏ترین منبع رطوبتی در همه سامانه‏های بارشی در لایه وردسپهر زیرین دریاهای عرب و عمان هست؛ این رطوبت از طریق جریانات شرقی گردش واچرخندی پرفشار عربستان به درون سامانه سودانی و سپس در امتداد زبانه کم‏فشار بر روی منطقه منتقل ‏شده است. درصورتی‏که در لایه میانی وردسپهر این رطوبت به‏صورت شاخه‏ای از جریانات شرقی منطقه TICZ به جلوی ناوه مدیترانه‏ای‏ که در این شرایط تا جنوب عرض 15 درجه شمالی گسترش دارد فرارفت می‏شود. مناسب‏ترین موقعیت رودباد جنب‏حاره‏ای برای تشدید ناپایداری‏های لایه زیرین محدوده‏ای بین مصر تا غرب خلیج‏فارس است که هسته مرکزی رودباد در جنوب اردن استقرار می‏یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
491 تا 509
لینک کوتاه:
magiran.com/p1935944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!