ساختاریابی الگوی مشغولیت ها و پیامدهای زندگی غذایی مصرف کنندگان؛ شواهدی از مراجعین فروشگاه های زنجیره ای

پیام:
چکیده:
پژوهش حاضر، در حوزه رفتار مصارف کننده و با محوریت بازاریابی محصولات و مواد غذایی طرح و اجرا شده است. هدف اصلی پژوهش، ساختاریابی و اعتبارسنجی روابط یک الگوی نوین از نوهراسی ها و مشغولیت های غذایی و سبک های زندگی غذایی به عنوان پیش بین کننده های رضایت و وفاداری مشتریان فروشگاه های زنجیرهای سطح شهر تهران است.
از نظر روش شناسی، این مطالعه از نوع پیمایشی و کاربردی بوده و مبتنی بر روش های توصیفی - زمینه یابی است. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد سبک زندگی غذایی، صفات شخصیتی غذایی شامل مقیاس نوهراسی غذایی و مقیاس مشغولیت غذایی و هم چنین آزمون محقق ساخته رضایت و وفاداری مشتریان جمع آوری گردید. اعتبار محتوای عوامل با نظر خبرگان و اعتبار سازه آزمون با استفاده از روش های تحلیل عاملی تایید شد. پایایی آزمون نیز با توجه به آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید.
نتایج پژوهش: یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای مطرح شده، پیش بین های مناسبی از رضایت و وفاداری مشتریان هستند. به گونه ای که می توان اذعان نمود سبک زندگی غذایی و صفات شخصیتی غذایی، به طور قابل توجهی الگوی رضایت مندی و وفاداری مشتریان را تبیین می نمایند. از محدویت های ذاتی پژوهش حاضر می توان از رویکرد نوین و پیچیده بکار گرفته شده در شناخت عوامل موثر رضایت مندی و وفاداری مشتریان حوزه موادغذایی به رغم وجود مشتریان پرشمار با انگیزه ها و سلایق متنوع فروشگاه های زنجیره ای اشاره نمود. کاربردهای مدیریتی و نوآوری پژوهش: نتایج این تحقیق با آزمون محرک های شناختی رضایت و وفاداری مشتریان موادغذایی و جنبه های رفتاری آنان، درک عمیقی در انگیزه و رفتار مشتریان فراهم می آورد که با توجه به رقابت شدید در صنایع غذایی، کاربردهای عملی مهمی برای مدیران بازاریابی و خرده فروشان موادغذایی در جهت اتخاذ تصمیمات درست و مقتضی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1936941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!