بررسی فاصله زمانی از بروز اولین علامت سرطان پستان تا شروع درمان در بیماران مراجعه کننده به بخش انکولوژی بیمارستان امام سجاد (ع)رامسر طی سالهای 1393-1388

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان پستان شایعترین و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در بین زنان می باشد که با افزایش سن در ارتباط است. تاخیر در تشخیص و درمان سرطان پستان می تواند باعث پیشرفت بیماری و نهایتا افزایش مرگ و میر و کاهش میزان بقای بیماران شود. هدف از این مطالعه بررسی فاصله زمانی بین بروز اولین علامت سرطان پستان تا شروع درمان در بیماران مبتلا به سرطان پستان طی سالهای 1393-1388 می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی گذشته نگر می باشد. نمونه گیری به روش سرشماری و تعداد نمونه ها 100 نفر بود. اطلاعات از طریق چک لیست با استفاده از پرونده و مدارک پزشکی بیماران جمع آوری و با نرم افزار آماری SPSS نسخه22 با آزمونهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار، درصد فراوانی) و تحلیلی (کای اسکوئر) تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری (5p<0/0) در نظر گرفته شد.
یافته ها
بر اساس نتایج بدست آمده اولین علامت کشف شده در 61% بیماران، توده سینه بود. اولین پزشک مراجعه شونده از سوی بیماران در 39% موارد، جراح عمومی بود. در 71% موارد فاصله زمانی بین اولین علامت تا مراجعه به پزشک کمتر از 3 ماه و در 29% بیماران بیشتر از 3 ماه بود. همچنین در 84% بیماران فاصله زمانی بین مراجعه به پزشک تا تشخیص، در 86% بیماران فاصله زمانی بین تشخیص تا درمان جراحی نهایی و در 87% بیماران فاصله زمانی از درمان جراحی نهایی تا شیمی درمانی کمتر از 1 ماه بود. بین ویژگی های دموگرافیک بیماران با تاخیرسیستم درمانی و تاخیر بیمار ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد. (0/05<p)
نتیجه گیری
با توجه به تاخیر 47 درصدی در مرحله مراجعه به پزشک (تاخیر بیمار) به نظر می رسد بر آموزش زنان در زمینه روش های غربالگری سرطان پستان باید بیشتر تاکیدگردد و بدلیل روند رو به رشد ابتلا به سرطان با افزایش سن، برنامه های خاص غربالگری برای زنان در سنین سالمندی تدوین و اجرا گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1937683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!