اثربخشی آموزش بر عوامل موثر در خواب زنان سالمند

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سالمندی با کاهش کیفیت و کمیت خواب مرتبط است، هدف این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش بهداشت خواب بر کیفیت خواب زنان سالمند می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی محدود می باشد که برروی 61 نفر از زنان سالمند در دو گروه مداخله و کنترل (گروه کنترل 31 نفر و مداخله 30 نفر) انجام گردید. برای گروه مداخله پنج جلسه آموزشی به طور متوسط 40 دقیقه ای برگزار شدو پرسشنامه های دموگرافیک، ADL, AMT, ESS, PSQI برای هر دو گروه تکمیل گردید و کیفیت خواب بوسیله پرسشنامه کیفیت ذهنی خواب (PSQI) قبل و پس از مداخله ارزیابی شد. یافته ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری Paired t-test Chi_Square, Fisher’s Exact test, t-test, تحلیل گردید.
یافته ها
بر اساس نتایج داده ها که در مقطع زمانی قبل از آموزش تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه زنان سالمند (کنترل – مداخله) در کیفیت خواب دیده نشد، لیکن در مقطع زمانی پس از آموزش تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه زنان سالمند (کنترل – مداخله) دیده شد؛ بنابراین آموزش بر میزان کیفیت خواب تاثیر داشته است (0/007=P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، می توان گفت آموزش بهداشت خواب به طور کلی سبب افزایش کیفیت خواب در زنان سالمند گردیده است. لذا این روش ها را می توان به کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی و پرستاران و همچنین به بیماران و همراهان آنان آموزش داد تابمنظور ارتقاء کیفیت خواب استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1937685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!