افزایش بازیابی روی در مدار فلوتاسیون کانسنگ سرب و روی باما با بهبود توزیع مواد شیمیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
توزیع اندازه ذرات نقش مهمی در فلوتاسیون به دلیل تاثیر بر برخورد، اتصال و جداشدگی ذره- حباب دارد. در فلوتاسیون، ذرات ریز کارایی برخورد کمتر و ذرات درشت کارایی اتصال کمتری دارند و به همین دلیل در فلوتاسیون بیشترین هدرروی در ذرات خیلی ریز و یا خیلی درشت مشاهده می شود. برای افزایش بازیابی این ذرات باید مقدار مناسبی از مواد شیمیایی در مکان های مناسبی به مدار اضافه شود؛ از این رو توزیع مواد شیمیایی در مدار بسیار مهم است. در این تحقیق، برای بهبود بازیابی فلز روی در ذرات ریز و درشت حاوی کانه اسفالریت، از تغییر توزیع مواد شیمیایی در مدار فلوتاسیون سرب و روی شرکت باما استفاده شده است. از این رو ابتدا با تعیین یک طرح آزمایشی (تاگوچی L9)، توزیع های متفاوت مواد شیمیایی در مقیاس آزمایشگاهی مقایسه شدند. نتایج نشان داد که توزیع استفاده از 30 گرم بر تن آیرو 3477 در سلول های پرعیارکنی اولیه همراه با 15 گرم بر تن امیل گزنتات پتاسیم و 7 گرم بر تن کف-ساز MIBC در سلول های رمق گیر، باعث افزایش 2/3 درصدی بازیابی فلز روی در ذرات ریز و افزایش 4/5 درصدی در ذرات درشت شد. همچنین اجرای این توزیع در کارخانه فلوتاسیون گوشفیل باما نیز به ترتیب باعث افزایش 5/2 و 9/3 درصدی بازیابی فلز روی در ذرات ریز و درشت و افزایش 1/4 درصدی عیار کنسانتره روی و در نهایت افزایش درآمد سالیانه 1600 میلیون تومانی کارخانه شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1938729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!