ارایه شاخصی جدید برای ارزیابی تردی سنگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در چند دهه اخیر مطالعه تردی سنگ در پروژه های مکانیک سنگ به صورت جدی مورد توجه محققین قرار گرفته است. با این وجود متاسفانه تاکنون تعریف کامل و جامعی برای این پارامتر ارائه نشده است. از طرفی به دلیل در دسترس نبودن تجهیزات و همچنین پیچیدگی و زمان بر بودن فرایند های آماده سازی و انجام آزمون در روش های پیشنهاد شده برای اندازه گیری مستقیم تردی سنگ، بیشتر تحقیقات انجام شده بر اساس شاخص های اندازه گیری غیرمستقیم تردی صورت پذیرفته اند. شاخص های ارائه شده برای ارزیابی تردی را می توان براساس پارامترهای به کار رفته در توسعه این شاخص ها به گروه های مختلفی دسته بندی کرد. شاخص های تردی براساس پارامترهای مقاومتی، یکی از مهم ترین این گروه ها می باشند که به طور گسترده در موارد مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. هدف اصی این تحقیق ارائه یک شاخص جدید براساس پارامترهای مقاومت فشاری تک محوری و مقاومت کششی جهت ارزیابی تردی سنگ است. برای این منظور در ابتدا با مرور شاخص های مقاومتی موجود برای ارزیابی تردی سنگ، یک رابطه کلی برای شاخص جدید پیشنهاد شد. سپس با استفاده از روش های تحلیل آماری و تحلیل احتمالاتی بر روی نتایج بدست آمده برای تردی سنگ در آزمون نفوذ پانچ، ضرایب رابطه پیشنهاد شده محاسبه شدند. با توجه به نتایج بدست آمده، مقادیر 807/0 و 458/0- به ترتیب برای ضرایب مقاومت فشاری تک محوری و مقاومت کششی پیشنهاد شدند. با استفاده از رابطه پیشنهادی می توان تردی سنگ را با مقدار R2 برابر 878/0 پیش بینی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1938750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!