بررسی ساختار بافت مری در ماهی سیم معمولی Abramis brama در مراحل اولیه تکوین با استفاده از میکروسکوپ نوری و الکترونی گذاره (TEM)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق روند تکوین مری ماهی سیم معمولی (Abramis brama) در طی مراحل اولیه توسعه، توسط میکروسکوپ نوری و الکترونی گذاره تا 60 روز پس از تفریخ بررسی شد. لاروهای این ماهی از زمان تفریخ تا 6 روز بعد از آن به صورت روزانه، از زمان 8 الی 20 روز بعد از تفریخ به صورت یک روز در میان و از زمان 20 الی 40 روز بعد از تفریخ با فاصله زمانی 5 روز نمونه برداری شدند و دو نمونه برداری آخر در روزهای 50 و 60 بعد از تفریخ انجام شد. سپس این لارو ها در محلول بوئن و گلوتارآلدئید 4% تثبیت شدند. نتایج نشان داد که توسعه مری از بخش جلویی لوله گوارش از زمان تفریخ آغاز می شود. در این زمان، اپیتلیوم مری از نوع بافت پوششی سنگفرشی بود. در یک روز بعد از تفریخ، مری به شکل یک لوله نازک با بافت اپیتلیوم مکعبی تمایز یافت. اولین سلول موکوسی در لایه مخاطی مری در روز دوم بعد از تفریخ، تمایز یافت و از روز سوم بعد از تفریخ، مواد ذخیره ای متنوعی در سلول های موکوسی مشاهده شد. همچنین، در این روز سلول های بافت اپی تلیوم به صورت کاملا استوانه ای درآمد. اولین غنچه چشایی در روز پنجم پس از تفریخ مشاهده شد و ایجاد حالت مضرس در راس لایه مخاطی، اتفاق دیگر این روز بود. در ادامه، چین های طولی مری در روز هشتم بعد از تفریخ متمایز شدند و پس از آن تا روز 25 پس از تفریخ، تغییر محسوسی در ساختار بافت مری به جز تغییرات در اندازه، تعداد و سلول ها مشاهده نشد. از روز 25 الی 60 روز بعد از تفریخ و با تجمع سلول های موکوسی در بخش عقبی و سلول های چشایی در بخش جلویی، بافت مری به دو بخش قابل تفکیک است.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!