اثر سطوح آبیاری بر اساس ظرفیت زراعی بر صفات فیزیولوژیکی و زراعی چهار رقم کدوی پوست کاغذی(Cucurbita pepo L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کمبود آب یک عامل بازدارنده مهم محیطی برای دسترسی به عملکرد مطلوب در گیاهان است. برای بررسی اثر مدت زمان وقوع تنش خشکی بر روی برخی فاکتورها در ارقام مختلف کدوی پوست کاغذی ( Cucurbita pepo L. )، مطالعه ای بر پایه آزمایش اسپیلت اسپیلت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی (RCBD) با سه تکرار در مزرعه ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان واقع در خیرآباد در بهار و تابستان 1395 انجام پذیرفت. اثرات تنش خشکی در پنج سطح بعنوان پلات اصلی، چهار رقم بعنوان پلات فرعی و هفته های تنش خشکی بعنوان پلات فرعی- فرعی مورد بررسی قرار گرفت. جهت تعیین میزان ظرفیت زراعی مزرعه از روش منحنی رطوبتی خاک استفاده گردید . در این مطالعه میزان کلروفیل a، b و کارتنوئیدها، میزان پرولین، محتوای نسبی آب برگ (RWC)، میزان پروتئین موجود در دانه و میزان قندهای محلول همراه عملکرد و اجزای عملکرد دانه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر تنش خشکی بر روی میزان قندهای محلول، درصد پروتئین دانه ها، تجمع پرولین برگ ها، میزان کلروفیل و کاروتنوئیدها اثر معنی دار دارد. با این حال، بالاترین عملکرد دانه و میوه در آبیاری کامل در رقم استریاکا به ترتیب با 825 و 15430 کیلوگرم در هکتار و کمترین میزان در شرایط دیم و در رقم اصفهان به ترتیب با 680 و 2758 کیلوگرم در هکتار بدست آمد. با این حال، با توجه به نتایج حاصل، به نظر می رسد رقم چمع آوری شده از منطقه اصفهان انتخاب خوبی برای کشت در مناطقی با تنش ملایم خشکی از قبیل زنجان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!