تاثیر دگرآسیبی برگ گیاه زردآلو (Prunus armeniaca L.) بر برخی ویژگی های ریخت شناختی و بیوشیمیایی گیاهان زراعی و علف های هرز تک لپه و دولپه

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی اثرات دگرآسیب برگ گیاه زردآلو بر گیاهان ذرت، لوبیا، چاودار و تاج خروس آزمایشی در مرحله گیاهچه ای با تیمارهای عصاره آبی 75 درصد (w/v) و پودر سه درصد (w/w نسبت به خاک باغچه) برگ و شاهد (فاقد هرگونه تیمار با عصاره و پودر برگ وآبیاری شده با آب مقطر)، به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار انجام شد. بر اساس نتایج، کمترین و بیشترین درصد کاهش وزن خشک بخش هوایی و ریشه، طول ساقه و ریشه به ترتیب در گیاه زراعی تک لپه ذرت و علف هرز دولپه تاج خروس تیمارشده با عصاره آبی و پودر برگ زردآلو مشاهده شد. افزایش میزان نشت الکترولیت گیاه لوبیا تیمارشده با عصاره آبی و پودر، و در چاودار تحت تیمار با عصاره آبی برگ زردآلو نسبت به شاهد معنی دار بود. هر دو نوع تیمار برگ زردآلو باعث کاهش محتوای کلروفیل a و b در گیاهان لوبیا و تاج خروس و افزایش این رنگدانه ها در گیاهان ذرت و چاودار شد. افزایش کربوهیدرات های محلول گیاهان لوبیا و ذرت تیمار شده با عصاره آبی و پودر برگی و در گیاهان چاودار و تاج خروس تیمار شده با عصاره آبی برگ نسبت به شاهد معنی دار بود. هرچند تیمار عصاره آبی موجب افزایش محتوای پرولین در تمام گیاهان مورد بررسی شد اما محتوای این آمینواسید تنها در گیاه لوبیا تیمار شده با پودر برگ زردآلو افزایش یافت. بررسی محتوای کربوهیدرات های محلول نشان داد که تاثیر افزایش دهنده تیمارهای عصاره آبی و پودر برگ بر محتوای این دسته از ترکیبات، در گیاهان زراعی بیشتر از علف های هرز مورد بررسی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!