تاثیر آموزش دارو درمانی بر تبعیت دارویی بیماران با اختلالات روانی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
یکی از اهداف مهم درمان در بیماران مبتلا به اختلالات روانی تبعیت درمان دارویی است زیرا عدم تبعیت دارو موجب عود بیماری می شود و فرایند درمان را مختل می نماید. این پژوهش با هدف تاثیر آموزش دارو درمانی برتبعیت دارویی در بیماران مبتلا به اختلالات روانی بستری انجام شد.
روش کار
در این مطالعه کارآزمایی بالینی 80 بیمار با تشخیص اختلال روانی بستری در بیمارستان روانپزشکی فرشچیان شهر همدان واقع در غرب کشور ایران از مهرماه تا بهمن ماه 1396 شرکت کردند. شرکت کنندگان در مطالعه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (40 نفر) و کنترل (40 نفر) تقسیم شدند. مداخله آموزش دارودرمانی در چهار جلسه یک ساعتی به صورت گروهی (هر گروه 10 نفر) اجرا شد. گروه کنترل مراقبت های روتین پرستاری را دریافت کردند. میزان تبعیت بیماران با استفاده از چک لیست مشاهده تبعیت دارویی قبل و بعد از مداخله بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام گرفت.
یافته ها
دو گروه از نظر مشخصات فردی تفاوت معنی داری با هم نداشتند (05/0 < P). میانگین و انحراف معیار نمره تبعیت دارویی قبل از مداخله در گروه آزمایش 03/4 ± 55/0 و گروه کنترل 43/4 ± 5/1 بود که آزمون آماری تفاوت معنی داری نشان نداد (306/0 = P). بعد از مداخله تفاوت میانگین و انحراف معیار نمره تبعیت دارویی در گروه آزمایش (27/3 ± 02/5) و کنترل (53/3 ± 17/1) از لحاظ آماری معنادار بود (001/0 > P).
نتیجه گیری
مداخلات آموزش دارودرمانی روی تبعیت دارودرمانی در بیماران با اختلال روانی تاثیر مثبتی داشته است بنابراین پیشنهاد می شود در برنامه مراقبت پرستاری از بیماران آموزش درباره داروهای مصرفی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!