ارتباط رفتار شهروندی سازمانی با اخلاق کار در کارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در دنیای پرچالش کنونی مسایل اخلاق کاری به عنوان یک نیاز در سازمان ها همواره مورد بحث بوده و بررسی ارتباط آن با رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یک نوع رفتار فرانقش، همواره مطرح بوده است. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط رفتار شهروندی سازمانی با اخلاق کار در کارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران در سال 1395 می باشد.
روش بررسی
پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و جامعه ی آماری 426 نفر از کارکنان دانشکده هاست که براساس فرمول کوکران به عنوان نمونه متناسب و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه ی رفتار شهروندی سازمانی Organ و پرسش نامه ی اخلاق کار Gregory C. Petty است که روایی آن توسط خبرگان بررسی شد. ضریب آلفای کرونباخ پرسش نامه رفتار شهروندی سازمانی 0/793 و اخلاق کار 0/764 به دست آمد که بیانگر ثبات درونی پرسش نامه می باشد. برای تحلیل متغیرها از آمار توصیفی و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده گردید و جهت نرمال بودن داده ها، از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده شد.
یافته ها
بیشترین پاسخ دهندگان به پرسش نامه ها مرد؛ رده سنی بین 30-20 سال؛ از نظر تحصیلات دارای مدرک فوق لیسانس؛ از نظر وضعیت استخدام قرارداد حرفه ای و دارای سابقه بین 10-5 سال بودند. یافته ها حاکی از آن است که بین رفتار شهروندی سازمانی و اخلاق کار رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد(0/783=p).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی بالاتر منجر به درجات بالاتر اخلاق کاری می شود. لذا با آموزش و تقویت رفتار شهروندی سازمانی می توان سطح اخلاق کار را در بین کارکنان ارتقا و بهبود بخشید.
زبان:
فارسی
صفحات:
386 تا 397
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!