ارزیابی آسایش حرارتی انسان در فضای باز شهری مطالعه موردی: استان قم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
سابقه و هدف
فضای باز، مهمترین عرصه شکل گیری تعامل های اجتماعی انسان ها بشمار می رود و ممکن است توسط یک طیف وسیعی از پارامترها تحت تاثیر قرار بگیرد. جلب رضایت افراد برای حضور در چنین فضاهایی عامل اصلی رشد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این گونه شهرها می باشد. مطالعه و شناسایی محدودیت ها و بحران های اقلیمی و نیز آگاهی از پتانسیل های محیط زیستی نهفته در ویژگی های طبیعی و اقلیمی یک منطقه در فصل های مختلف سال به منظور لحاظ شدن آن ها در برنامه ریزی های مختلف استانی از اهمیت درخور توجهی برخوردار است و می تواند نقش اساسی در برنامه ریزی های شهری و منطقه ای داشته باشد. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر تعیین آسایش حرارتی انسان در فضای باز استان قم تعیین گردید.
مواد و روش ها
در پژوهش حاضر با استفاده از شاخص های متوسط نظرسنجی پیش بینی شده و دمای معادل فیزیولوژی، آسایش حرارتی انسان در فضای باز استان قم موردبررسی قرار گرفت. برای این منظور داده های مربوط به پنج پارامتر دما، رطوبت نسبی، سرعت باد، فشار بخارآب و میزان ابرناکی در سه ایستگاه قم، کهک و سلفچگان، برای یک دوره آماری مشترک 12 ساله (2017-2004) از سازمان هواشناسی کشور استخراج شد و با انتقال داده های بالا در مقیاس های زمانی مختلف با استفاده از قابلیت نرم افزار RayMan شاخص های PET و PMV محاسبه و بررسی شد. نتایج و بحث: بررسی ها نشان داد که دوره آسایش اقلیمی در این استان محدود به دو دوره مجزا بوده که با گذار از دوره ی گرم به سرد و سرد به گرم هم زمان است. این شرایط بطور میانگین 92/7 درصد از سال را به خود اختصاص داده است که دوره اول آن در ماه های مارس و آوریل (فروردین و اردیبهشت) و دوره دوم در ماه اکتبر (آبان) توزیع شده است و بی همتاترین فصل ها برای انجام فعالیت های محیطی در استان قم می باشند. به دلیل وجود تنوع جغرافیایی و به تبعیت از پراکنش توپوگرافی، تضاد شرایط حرارتی در نتایج این پژوهش به روشنی مشاهده شد، به گونه ای که منطقه های مرتفع و کوهستانی با 27/50 درصد از ایام سال در قلمرو تنش های سرمایی قرارگرفته اند و تنش های گرمایی در نواحی پست و کم ارتفاع با 63/51 درصد وجه غالب شرایط اقلیمی منطقه می باشند و درصد بیشتری از ایام سال را در برگرفته اند. در بررسی ماهانه مشخص شد که مهم ترین مولفه بازدارنده آسایش حرارتی در مرکز و شرق استان، تنش های گرمایی متوسط تا بسیار شدید در ماه های می، ژوئن، ژوئیه، اوت و سپتامبر (خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر) است، درصورتی که عمده ترین محدودیت شهرهایی که در ارتفاعات قرار دارند، تنش های سرمایی شدید در ماه های نوامبر، دسامبر، ژانویه، فوریه و مارس (آذر، دی، بهمن، اسفند و فروردین) می باشد. تفسیر نتایج نشان داد که تاثیرهای ارتفاع و پراکنش توپوگرافی سبب پیدایش تنوع اقلیمی در این منطقه شده است بطوری که امکان رخداد تمام شرایط زیست اقلیمی با تنوع نسبتا زیادی در گستره استان قم وجود دارد.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که خروجی شاخص های زیست اقلیمی PET و PMV، توانایی آشکارسازی دوره های آسایشی و نبود آسایش استان قم رادارند و با واقعیت منطقه به خوبی سازگار هستند و باوجود تفاوت های جزئی، می توانند نمودهای به نسبت همگونی از اقلیم آسایشی آنجا را نشان دهند و اطلاعات بهتری را برای برنامه ریزی و تصمیم گیری در اختیار ما بگذارند. بطورکلی، با توجه به روش ها و شاخص های مختلف و نتایج به دست آمده از تجزیه وتحلیل داده ها، برای تحقق هدف ها باید از تلفیق شاخص های مختلف استفاده کرد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!