نظام کاست در بین عشایر بلوچ کهنوج مطالعه موردی عشایر اردوگاه ریگ آباد

پیام:
چکیده:
مطالعات مختلفی در زمینه ی عشایر به ویژه عشایر غرب کشور انجام شده است، ولی درباره ی عشایری که در مرز سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان زندگی می کنند به خصوص عشایر شهرستان کهنوج، اطلاعات بسیار محدودی وجود دارد. ساختار نظام قشربندی اجتماعی در بین برخی از عشایر استان هرمزگان و کرمان، نظام کاست است. هدف اصلی مقاله ی حاضر، بررسی نظام کاست در بین عشایر رمه گردان در شهرستان کهنوج و دهستان قلعه گنج در روستای آورتین است. براساس پندار محققان، عشایر مورد مطالعه با هیچ یک از عشایر دیگر نقاط کشور همسانی ندارد. روش ارزیابی سریع مشارکتی و ارزیابی سریع روستایی، روش مطالعه ی مورد استفاده در این پژوهش است. یافته ها نشان می دهد که در منطقه ی مورد مطالعه، دو کاست بلوچکاران و غلامان زندگی می کردند؛ به همین دلیل، ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و اقتصادی بررسی شده است. ابعاد اجتماعی شامل ویژگی های سیستم کاست، طبقه بندی های آن در بین عشایر مورد مطالعه و روابط کاستی با یکدیگر است؛ حال آن که ابعاد اقتصادی شامل اشتغال و منابع درآمدی و تقسیم بندی خانوارها بر حسب وضعیت اقتصادی بر مبنای شاخص های ارائه شده می باشد. این مطالعه نشان می دهد که بین وضعیت اقتصادی و کاست عشایر رابطه وجود دارد و بهبود وضعیت اقتصادی تغییری در پایگاه اجتماعی فرد ایجاد نمی کند. رخداد تغییرات بیرونی به دگرگونی هایی در زندگی عشایر مورد بررسی شده منجر می شود و افزایش فقر و تشدید فعالیت های کارگری را به همراه دارد. به نظر می رسد برای کاهش پیامدهای منفی، ضروری است قبل از اجرای هر پروژه ای، پیوست نگاری فرهنگی برای شناسایی پیامدهای اقدامات مختلف انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!