تشخیص نفوذ شبکه با استفاده از رویکرد ترکیبی مدل مخفی مارکوف و یادگیری ماشین مفرط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با رشد فناوری اطلاعات، امنیت شبکه به عنوان یکی از مباحث چالش برانگیز مطرح است. تکنیک های تشخیص نفوذ مبتنی بر ناهنجاری یک فناوری ارزشمند برای حفاظت از شبکه ها در برابر فعالیت های مخرب است. در این مقاله رویکردی جدید مبتنی بر مدل مخفی مارکوف (HMM) و ماشین یادگیری مفرط (ELM) جهت تشخیص نفوذ ارائه شده است. در مدل پیشنهادی، داده هایی که از ترافیک شبکه جمع آوری شده اند، ابتدا پیش پردازش می شوند. سپس دنباله مشاهدات، به HMM داده می شود و مدل با الگوریتم بام-ولچ آموزش می بیند. در مرحله شناسایی نفوذ با اعمال الگوریتم ویتربی بر روی مشاهدات به دست آمده، محتمل ترین دنباله حالات استخراج می شوند. در مرحله بعد، دنباله حالات به عنوان ورودی برای شبکه ELM در نظر گرفته می شوند و دسته بند داده های جدید را با توجه به آنچه آموزش دیده به یکی از کلاس های نرمال یا حمله نسبت می دهد. مجموعه داده مورداستفاده Darpa98 می باشد که داده های ترافیک شبکه است. مشکلاتی همچون ناکافی بودن داده های آموزش و اثر کاهش نمونه های آموزشی بر صحت نهایی در این مجموعه داده مورد آزمایش قرار گرفته است، که مدل پیشنهادی نتایج بهتری نسبت به روش های پیشین ارائه کرده است. آزمایش ها نشان می دهد که این رویکرد توانسته نسبت به سایر روش ها نرخ صحت بالاتر و نرخ مثبت کاذب کمتری را حاصل نماید و کارایی تشخیص نفوذ را بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1807 تا 1817
لینک کوتاه:
magiran.com/p1942465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!