کاهش عدم قطعیت مدل های مفهومی بارش- رواناب با استفاده از فیلتر کالمن همادی توام (مطالعه موردی: حوضه آبریز بهشت آباد)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تصمیم گیری های دقیق با در نظر گرفتن عدم قطعیت ها در برنامه ریزی مدرن منابع آب منجر به حصول نتایج واقع بینانه تری شده که تاکید بر اهمیت برآورد عدم قطعیت مدل ها در مطالعات مربوطه نیز می باشد. در این تحقیق، از فیلتر کالمن همادی توام (JEnKF) برای برآورد و کاهش عدم قطعیت در یک مدل مفهومی هیدرولوژیکی بارش رواناب جهت مدل سازی حوضه بهشت آباد در استان چهارمحال و بختیاری برای سال های 1385-1380 استفاده شد. مدل مفهومی مورد استفاده، مدل HyMod بوده که با توجه به خصوصیات حوضه، زیرمدل ذوب برف نیز به آن اضافه شد. کارایی این روش در پیش بینی جریان، توسط معیار RMSE در مقادیر دبی طبقه بندی شده در چهار دسته متمایز با نتایج روش جستجوی بهینه سراسری SCE ارزیابی شد. نتایج نشان داد که به روزرسانی متغیرهای حالت، خطای پایین تری را در هر یک از دسته های مختلف جریان و به خصوص جریان های پایه ارائه می دهد. مقدار کاهش خطای روش JEnKF در مقایسه با روش SCE در دوره واسنجی 1383-1380 از حداقل 18 درصد تا حداکثر 63 درصد تغییر کرد؛ این رقم برای دوره صحت سنجی بین 7 تا حداکثر 73 درصد بود. در پایان، عدم قطعیت پیش بینی مدل در دو شرایط مختلف، یکی شرایط عدم قطعیت ناشی از (فقط) پارامترها و دیگری، شرایط عدم قطعیت ناشی از اجزای مختلف مدل، شامل پارامترها، متغیرهای حالت و خروجی ها با هم مقایسه شد. نتایج این بررسی، حاکی از پوشش بهتر داده های مشاهداتی در شرایط دوم توسط عدم قطعیت پیش بینی مدل بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1942550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!