طراحی و روانسنجی پرسشنامه سنجش علل خشونت خانگی در مردان متاهل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
این مطالعه با هدف طراحی و روانسنجی پرسشنامه سنجش خشونت علیه زنان در جمعیت ایرانی صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
این یک مطالعه ترکیبی اکتشافی متوالی بود. براساس یافته های مطالعه کیفی و بررسی متون ، ابزار اولیه طراحی شد. برای تعیین اعتبار ابزار از اعتبار صوری، اعتبار محتوا(با اندازه گیری نسبت اعتبار محتوا و شاخص اعتبار محتوا) و اعتبار سازه (با انجام تحلیل عامل اکتشافی ) و برای تعیین پایایی ابزار از همسانی درونی و روش آزمون مجدد استفاده گردید.
یافته ها
روائی صوری و محتوا به صورت کیفی و کمی انجام شد. در روایی صوری 7آیتم به دلیل کسب نمره کمتر از 1.5حذف شدند.و در روایی محتوا با در نظر گرفتن نقطه برش 79/0 برای سنجش شاخص اعتبار محتوا و نقطه برش 59/0 برای نسبت اعتبار تعداد34 گویه حذف شد. و تعداد گویه ها به58 کاهش یافت.روایی سازه توسط تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، وجود مدل 6 عاملی عوامل اجتماعی تضعیف کننده قبل و بعد از ازدواج، فقدان مهارت در ایفای نقش یک همسر، آموزه های غلط و ناکافی به زوجین، همسرداری ناسالم زنان، پارادوکس حمایت خانواده و بی واسطگی را تایید نمود. این شش عامل در مجموع 75%واریانش خشونت علیه زنان را تبیین می کردند. پایایی ابزار با استفاده از همسانی درونی ( 987 /0 = α)و ثبات آن از طریق آزمون مجدد(ICC = 992/0) تایید گردید.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه شاخص های پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند، لذا پرسشنامه خشونت علیه زنان می تواند به عنوان یک پرسشنامه با روایی و پایایی قابل قبول در سنجش خشونت علیه زنان در مردان متاهل ایرانی بکار رود. پیشنهاد می شود برای ارزیابی قابلیت کاربرد آن در زمینه های فرهنگی دیگر، انجام تحقیقات بیشتری انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
845 تا 852
لینک کوتاه:
magiran.com/p1942872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!