ارزیابی ویژگی های فتوسنتزی در مراحل فنولوژی ارقام گیاه عدس (Lens culinaris Medik.) در پاسخ به تنش کمبود آب

پیام:
چکیده:
آزمایشی با هدف بررسی ویژگی های فتوسنتزی ارقام گیاه عدس در شرایط تنش کم آبی با 4 رقم شامل گچساران، کیمیا، زیبا، رباط و 4 سطح تنش شامل 25، 50، 75 و 100 درصد ظرفیت زراعی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در شرایط گلدانی انجام شد. نتایج نشان داد که در هر 3 مرحله فنولوژی (گیاهچه ای، گلدهی و غلاف دهی) افزایش سطوح تنش آب (25 و 50 درصد ظرفیت زراعی) منجر به کاهش معنی دار شاخص کلروفیل، CO2 زیر روزنه، فتوسنتز خالص، کارایی فتوسیستم II و تعرق در ارقام گیاه عدس مورد بررسی شد. در سطوح تنش 75 و 100 درصد ظرفیت زراعی، ارقام رباط و گچساران در کلیه مراحل فنولوژیک نسبت به ارقام کیمیا و زیبا بیشترین میزان ویژگی های فتوسنتزی مورد بررسی را داشتند. در سطوح تنش 25 و 50 درصد ظرفیت زراعی، رقم رباط در مقایسه با ارقام کیمیا و زیبا به ویژه در مراحل گیاهچه ای و گلدهی افزایش معنی داری در خصوصیات فتوسنتزی داشت اما در مرحله غلاف دهی در بیشتر صفات اختلاف معنی داری بین ارقام مورد بررسی وجود نداشت. در بررسی شاخص های فیزیولوژیک نظیر محتوای آب نسبی، پایداری غشاء سلول، غلظت پتاسیم و کلسیم در برگ و ریشه مشاهده شد که در تمامی سطوح تنش کم آبی، ارقام رباط و گچساران برتری محسوسی نسبت به ارقام کیمیا و زیبا داشتند. رقم کیمیا در کلیه سطوح تنش مورد بررسی، کمترین میزان شاخص کلروفیل، CO2 زیر روزنه، فتوسنتز خالص، کارایی فتوسیستم II، تعرق، محتوای آب نسبی، پایداری غشاء سلول، غلظت پتاسیم و کلسیم در برگ و ریشه را داشت اما در مقایسه با رقم زیبا تفاوت معنی داری نداشت. با توجه به بررسی ویژگی های فیزیولوژیک و فتوسنتزی در شرایط کشت گلدانی، نتایج این مطالعه نشان داد که ارقام رباط و گچساران در مقایسه با ارقام کیمیا و زیبا از تحمل بیشتری نسبت به تنش کم آبی برخوردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1942970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!