ارزیابی بیان فاکتورهای رونویسی SINAC1وCBF1 و برخی شاخص های فیزیولوژیک در دو رقم گیاه گوجه فرنگی (Lycopersicon esculentum Mill.)

پیام:
چکیده:
تنش سرما از جمله مهمترین تنش های محیطی است که رشد و عملکرد گیاه گوجه فرنگی را محدود می کند. در این مطالعه دو رقم تجاری گوجه فرنگی، CaljN3 و PetoMeck پس از چهار هفته رشد در معرض تنش سرمای 8 درجه سانتی گراد قرار داده شدند و در پنج زمان 2، 5، 24، 72، 144 ساعت پس از تیمار مورد بررسی قرار گرفتند. در نمونه های برداشت شده شاخص بیشینه کارآیی فتوشیمیایی فتوسیستم ΙΙ (Fv/Fm)، محتوای قند محلول و نامحلول، شاخص نشت الکترولیتی و میزان بیان ژن فاکتورهای رونویسی CBF1 و SlNAC1 با روش qRT-PCR اندازه گیری شد.نتایج نشان داد که تحت تنش سرما شاخص بیشینه کارآیی فتوشیمیایی فتوسیستم II در هر دو رقم کاهش یافت. محتوای قند محلول و نامحلول در رقم CaljN3 تحت تنش سرما، به ترتیب افزایش و کاهش یافت در حالی که در رقم Meck Peto تغییر محسوسی مشاهده نشد. همچنین نتایج آنالیزReal time PCR نشان داد که بیان SlNAC1 در پنج ساعت تیمار سرما، 5/7 و 5/3 برابر در ارقام Peto Meck و CaljN3 افزایش یافت، درحالی که میزان بیان ژن CBF1 تنها در رقم CaljN3 افزایش یافت. همچنین روند افزایش و کاهش نشت یونی با افزایش و کاهش نسخه های عوامل رونویسی همبستگی داشت. نتایج این مطالعه پیشنهاد می کند که تغییر بیان فاکتورهای رونویسی CBF1 و SlNAC1 با تحمل به سرما مرتبط بوده و نتایج بدست آمده نشان می دهد رقم CaljN3 دارای مکانیسم مقاومتی بهتر و کارآمدتری نسبت به رقم Peto Meck بوده که می توان آن را به بیان بیشتر CBF1 نسبت داد و در نتیجه متحمل تر به تنش سرما می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
281 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p1942983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!