توسعه طبقه بندی آبرفت های تهران بر اساس ویژگی های زمین شناسی و پارامترهای ژئوتکنیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشنهاد طبقه بندی های مبتنی بر ترکیب متغیرهای زمین شناسی و پارامترهای ژئوتکنیکی امکان استفاده از دانش زمین شناسی در تخمین پارامترهای ژئوتکنیکی مصالح را فراهم می کند. شهر تهران یکی از کلان شهرهایی است که بر روی رسوبات آبرفتی کواترنر بنا شده، این رسوبات بر اساس سن و شرایط تشکیل به چهار گروه C, B, A و D تقسیم شده است. برخی محققین طبقه بندی جدیدی با تلفیق متغیرهای زمین شناسی و پارامترهای ژئوتکنیکی، برای آبرفت های A وC تهران ارائه داده اند. هدف تحقیق حاضر که در ادامه تحقیقات قبلی است، پیشنهاد طبقه بندی مبتنی بر ترکیب این دو سری اطلاعات برای آبرفت های B تهران است. در این تحقیق براساس برداشتهای زمین شناسی صورت گرفته در بیش از 66 نقطه از رخنمونهای آبرفت های تهران، متغیرهای زمین شناسی موثر بر پارامترهای ژئوتکنیکی بخش درشت دانه آبرفت B شامل اندازه دانه، شکل دانه، نحوه اتصال دانه ها، سیمان بین دانه ها، همگنی و لایه بندی شناسایی گردید و بر اساس این متغیرهای این آبرفت به چهار واحد Bn1 ، Bn2 ، Bn3 و Bn4 تقسیم شد. با انجام 27 آزمایش برش مستقیم برجا و 70 آزمایش بارگذاری صفحه در واحدهای مشخص شده پارامترهای ژئوتکنیکی این 4 واحد شامل زاویه اصطکاک داخلی، چسبندگی و مدول تغییر شکل پذیری تعیین شد. با تلفیق متغیرهای زمین شناسی و پارامترهای ژئوتکنیکی جدولی پیشنهاد گردید که امکان تخمین پارامترهای ژئوتکنیکی بر اساس متغیرهای زمین شناسی برای این آبرفت را فراهم میاورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!