تحلیل رابطه بین مشارکت سیاسی و تخصیص منابع در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بودجه ریزی دولتی در هر کشوری متاثر از رفتار چهار گروه عمده اجتماعی یعنی رای دهندگان (یا تامین کنندگان هزینه ها)، تیم سیاسی (شکل دهندگان هزینه ها)، بوروکرات ها (هزینه کنندگان) و گروه های فشار(جهت دهندگان هزینه ها) است. از منظر رهیافت انتخاب عمومی، این گروه ها متفاوت با یکدیگر رفتار نمی کنند و در عملکرد خود همواره گوشه چشمی به منافع شخصی خواهند داشت. پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه بین میزان مشارکت سیاسی(درصد رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری) و تخصیص منابع در ایران انجام گرفته است. تحقیق از جهت ماهیت و روش، تحلیلی – توصیفی به شمار می رود. در این راستا از داده های مربوط به اعتبارات سال های 1376 ، 1381، 1384 ، 1388 و 1390 و همچنین درصد رای دهندگان استان های کشور در 4 دوره انتخابات ریاست جمهوری استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش های کمی شامل تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون و تحلیل آنوا بهره گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد بین اعتبار تخصیص یافته و مشارکت سیاسی استان ها (درصد شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری) در سال های منتخب همبستگی معنی داری وجود دارد؛ به طوری که اعتبارات تخصیص یافته در سال های 1376 ، 1381، 1384 ، 1388 و 1390 با درصد رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری به ترتیب با 741/0، 766/0، 606/0، 466/0، 482/0 همبستگی در سطح 01/0 درصد معنی دار است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و آنوا نیز موید این موضوع است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1944689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!