تاثیر شرایط رشد بر آرایه نانومیله های همراستای ZnO

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در کار حاضر، نانوساختارهای یک بعدی همراستا یا نانومیله های ZnO به روش نهشت حمام شیمیایی در دماهای کمتر از oC120 به کمک لایه جوانه زنی در شرایط مختلف مانند دما و غلظت حمام، ضخامت لایه جوانه زنی و بازپخت آن رشد کرده اند. ویژگی های ساختاری، ریختی و شیمیایی، و اپتیکی آرایه نانومیله های ZnO به ترتیب به وسیله پراش سنجی پرتوX ، میکروسکوپ الکترونی روبشی- گسیل میدانی بهمراه طیف سنجی پرتو X با پاشندگی انرژی FE-SEM/EDX و طیف سنجی جذبی UV-Vis-near IR بررسی می شوند. عملیات حرارتی پس از سنتز نانومیله ها افزایش در کیفیت بلوری نانومیله های رشد یافته با جهت گیری ترجیحی عمودی C به دنبال دارد. ارتفاع، قطر میانگین و چگالی نانومیله های به شدت همراستا بر لایه جوانه زنی ZnO به ترتیب در حدود nm190، nm52-31 وrods/μm2413-290 می باشند. بازپخت نانومیله ها در دمای oC400 باعث کاهش انرژی گاف نواری از مقدار eV29/3 برای نانومیله ها بدو-رشد به مقدار eV19/3 می شود. افزایش دمای حمام شیمیایی تا oC110 باعث جهت گیری رندوم نانومیله ها و کاهش انرژی گاف نواری می شود. بازپخت لایه جوانه زنی در بازه دمایی oC600-200 باعث کاهش در ارتفاع نانومیله ها، افزایش در قطر متوسط و کاهش در تراکم و همینطور کاهش در انرژی گاف نواری می شود. کاهش در ضخامت لایه جوانه زنی باعث کاهش در قطر نانومیله ها و افزایش تراکم آن ها می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
355 تا 368
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!