مطالعه بیوانفورماتیک اعضای خانواده miR-200 و ژن های هدف آن در سرطان پروستات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با توجه به محدودیت های تست تشخیصی رایج سرطان پروستات، معرفی بیومارکرهای با ویژگی بالاتر جهت تشخیص دقیق تر و به هنگام سرطان پروستات مورد توجه می باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی بیوانفورماتیکی خانواده miR-200 (miR-200a, miR-200b, miR-200c, miR-141, miR-429) و پیش بینی هدف های ژنی این خانواده، جهت بررسی بیشتر تحت عنوان بیوماکر تشخیصی بود.
روش
این تحقیق از نوع تئوری و بر پایه بررسی بیوانفورماتیکی میکرو RNA بود که به منظور جستجوی ژن های هدف خانواده miR-200 در مسیرهای سیگنالینگ شناخته شده در پاتوژنز سرطان پروستات از پایگاه DIANA TOLLS-mirPath v.3 استفاده شد. سپس به تایید ژن های معرفی شده توسط ابزارهای پیشگویی کننده آنلاین مانند MiRWalk, Targetscan, RNAhybrid, پرداخته شد. در انتها نقش عملکردی ژن های هدف معرفی شده توسط پایگاه بیوانفورماتیک DAIVID بررسی شد.
نتایج
با توجه به نتایج حاصل از این بررسی ژن E2F3 هدف مشترک تمام اعضای خانواده miR-200 است، BCL2 به عنوان هدف مشترک miR-200b/c/429 و CCNE2 به عنوان هدف مشترک miR-200a/141 بودند. همچنین miR-200c با هدف قرار دادن CDKN1B و miR-429 با هدف قرار دادن KRAS می تواننند در ایجاد سرطان پروستات مداخله کنند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که اعضای خانواده miR-200 با هدف قرار دادن ژن های دخیل در پروسه های بیولوژیکی مهم و مسیرهای مولکولی دخیل در پاتوژنز سرطان پروستات احتمالا می توانند تحت عنوان بیومارکر تشخیصی در مطالعات آتی مورد بررسی بیشتر قرار بگیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
495 تا 506
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!