اثرات جنبش های پرقدرت زمین متشکل از لرزه اصلی و پس لرزه متوالی بر قاب های صلب با ساختار سازه ای دسته شده در حوزه نزدیک گسل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه ساختار لرزه شناسی زلزله های بزرگ رخ داده در کالیفرنیا، ژاپن و نیوزلند، این نکته عمومی را در بر دارد که سازه ها در نواحی لرزه خیز علاوه بر جنبش اصلی، تحت تاثیر پس لرزه هایی با شدت های مختلف نیز قرار می گیرند. زلزله های متوالی، پاسخ غیرالاستیک سازه ها را تحت تاثیر قرار داده، به طوری که در بعضی از موارد منجر به تجمع خسارت قابل توجه در المان های سازه ای و غیرسازه ای می گردد. تحقیقات متعددی در ارتباط با تاثیر پس لرزه ها بر روی سازه ها انجام شده است. نکته دیگر آنکه بیشتر مطالعات نیز بر روی سیستم های یک درجه آزادی یا سیستم های دو بعدی چند درجه آزادی متمرکز است. هدف این پژوهش، ارزیابی اثرات پس لرزه بر روی پارامترهای پاسخ ساختمان فولادی 10 طبقه با ساختار قاب محیطی دسته شده می باشد. بر پایه نتایج تحلیلی این پژوهش، وقوع پس لرزه های نیرومند به ویژه بعد از رکوردهای حوزه نزدیک حاوی پالس سرعت، تاثیرگذاری چندانی در تغییرات پارامتر بیشینه دریفت طبقات ندارند. همچنین با اعمال تغییر در شدت پس لرزه ها، وقوع جابه جایی نسبی ماندگار در ارتفاع سازه مسیر مشخصی نخواهد داشت. در بعضی موارد، پس لرزه منجر به کاهش کوچک دامنه دریفت ماندگار در مقایسه با جنبش اصلی نیز می شود. افزون بر آن، در صورت نزدیکی پریود غالب جنبش اصلی زمین به زمان تناوب سازه و یا نزدیکی پریود غالب پس لرزه به پریود سازه خسارت دیده در اثر جنبش اصلی، آنگاه فرآیند پس لرزه نیز دامنه رفتار غیرخطی المان های سازه ای را افزایش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!